Hjärtdjur av Herta Müller

Jorden Runt på 8 böcker – etapp 1 Östeuropa: Hjärtdjur av Herta Müller

Hjärtdjur berättar om hur några unga människor hanterar förtrycket i Ceausescus Rumänien. Bokens jag och hennes vänner tillhör den förtryckta minoritet som har tyska som modersmål och de är därmed automatiskt misstänkta och utsatta för övervakning av säkerhetstjänsten. Enda sättet att få någon sorts frihet är att fly till väst eller begå självmord. I många fall leder båda sätten till döden.

Bokens språk är associationsrikt och poetiskt, och i många fall förvirrande och svamligt. Författaren hoppar i tiden, berättar saker i oordning och resultatet blir ibland vackert lyriskt och ibland irriterande. Bitvis känns det som om språket kommer mellan mig och historien, och bitvis som om språket används för att maskera det faktum att historien är väldigt tunn. Det tar en stund att komma in i boken varje gång jag lagt den i från mig, och det känns som en bok jag troligen uppskattar mer vid andra genomläsningen än första. Med tanke på hur många mer lockande böcker det finns är tyvärr sannorlikheten att jag läser om den ganska låg.

 En bra recention av någon som tyckte annorlunda än jag finns hos Bokmania. Även Lyran har recenserat Hjärtdjur.

4 svar

  1. […] Indridason Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith The Snow Queen av Mercedes Lackey Hjärtdjur av Herta […]

  2. Det var onekligen en mycket krävande bok, helt klart den ”svåraste” på resetappen.

  3. […] Hjärtdjur av Herta Müller […]

  4. […] Dödergök av Katarina Wennstam Gängkrig 145 av Jens Lapidus Hjärtat som vapen av Björn Ranelid Hjärtdjur av Herta Müller I vargars följe av Stef Penney Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson […]

Lämna en kommentar