Läsdagbok v52

Julvecka och semester för mig. Vi har julstädat hela huset, lagat julmat och julgodis och slagit i presenter. Märkligt nog har det även funnits lite tid för att läsa!

Jag har till slut läst ut Middlemarch och även den sista boken i Klassiska Kvinnor-utmaningen, Pengar. Så nu är denna utmaning avslutad (sammanfattningsinlägg kommer med tiden).

Utläst

Agnes Cecilia – en sällsam historia av Maria Gripe. En mycket bra bok.

Middlemarch av George Eliot.

Pengar av  Viktoria Benedictsson.

Pågående

Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Jag fortsätter lära mig om de gällande kostråden är helt uppåt väggarna!

Min far hade en dröm av Barack Obama. Spännande om världens mäktigaste mans uppväxt. Med tanke på hans stökiga tonårstid verkar det väldigt osannolikt att han ska ha växt upp till att bli USA:s president!

Ut och stjäla hästar av Per Petterson. En av månadens böcker i Lyrans Jorden runt-resa. Jag började på den och lät den ligga framme, så min man tog den för mig och jag fick vackert vänta tills han var färdig.  Det verkar som om han tyckte om den och det ska bli spännande att diskutera den med honom när även jag läst ut den. Nu när jag har den tillbaka har jag hunnit ungefär halvvägs.

Alla namnen av José Saramago. Månadens nobelpristagare. Inte påbörjad.

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Till utmaningen att läsa Selma i jul. Påbörjad för sisådär trekvarts år sedan, så jag får väl börja om från början (igen). Jag vill gärna ha den utläst innan Martinas nya Klassiska Kvinnor-utmaning börjar i januari, eftersom ett av alternativen där är Liljecronas hem, som ska ha anknytning till kavaljererna på Ekeby. Känns som om det är bra att ha läst Gösta Berlings saga först, då.

Nyköpt

Några böcker i julklapp och några jag köpt själv. 🙂

  • Exodus av Julie Bretagna. Från min hemliga bokvän.
  • Vilda gröna ögon av Joyce Carol Oates. Från min hemliga bokvän.
  • Graveyard book av Neil Gaiman. Julklapp från barnen till mig (utvald, köpt och inslagen av mig).
  • Den orolige mannen av Henning Mankell. Julklapp.
  • Den döda armén general av Ismail Kadaré. Aktuell författare i Lyrans Jorden Runt-utmaning i januari 2010. Inte julklapp.

Bokus-utmaningen

Ny bok på tredje plats:

  1. Hjärtdjur av Herta Müller
  2. Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson
  3. Oscar Waos korta och förunderliga liv av Junot Dias

Länkfynd

Jag har inte haft tid att sitta vid datorn eller läsa bloggar denna vecka.

Kommentera

