Jorden runt – Afrika och Västeuropa

Under november har det varit Afrika som tema i Lyrans Jorden runt på 8 böcker-utmaning och i december blir det Västeuropa. Jag har varit lite dålig på att läsa de rekommenderade böckerna, men jag försöker hålla mig på rätt kontinent med åtminstone en bok under månaden.

Afrika

I november läste jag ingen av de böcker Lyran rekommenderad för etappen Afrika. Allt går sönder läste jag förra året och ingen av de andra två fanns till hands. Istället påbörjade jag både Kärlekens väv, En halv gul sol och Lycka och ett par blå skor, utan att hinna läsa ut någon av dem.

Kärlekens väv berättar om kärleken mellan Anna och Sharif, en egyptisk pasha, i början på 1900-talet, och om deras släktingars liv strax före millennieskiftet. Egyptens nationalistiska historia vävs in i berättelsen och Palestinakonflikten och den nutida terrorismen nämns på ett hörn. Jag har lite svårt att engagera mig, mest för att boken består av brev och dagboksanteckningar, sammanbundna med förklarande texter av Amal, berättaren. De avsnitt som beskriver Amals eget liv är mer engagerande.

En halv gul sol berättar om Biafrakriget och är en sån bok som många, många rekommenderar. De få sidor jag läst verkar bra.

Lycka och ett par blå skor är en del i bokserien Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Det är lite småputtriga detektivhistorier som utspelar sig i Botswana.

Jag har tidigare läst några andra böcker av afrikanska författare:

Allt går sönder handlar om den starke mannen som inte klarar av att ställa om till det moderna samhället, utan istället upplever att allt går sönder. Jag tyckte den var väldigt bra och gillade framför allt att den berättade utifrån den afrikanska verkligheten istället för att göra till det till något exotiska och spännande. Det här är en av de böcker Lyran rekommenderade.

Gräset sjunger av Doris Lessing handlar det om hur kulturkrocken mellan vita bönder och de svarta arbetarna driver en kvinna till vansinne. En annan variant på konflikten mellan vita bönder och svarta finns i Coetzees Onåd, där huvudpersonens dotter råkar illa ut för att hon är vit jordägare.

Sommarsquash, Tokolosh som handlar om en ung kvinna som återvänder till sina föräldrars gård och konfronterar sina barndomsminnen. Hennes mamma berättade väldigt levande om Tokoloshen, ett naturväsen som älskar att ställa till med elände för människorna, och flickan har svårt att skilja på verklighet och fantasi. Vad hände egentligen den dagen hennes tjänsteflicka försvann?.

Västeuropa

För etappen genom Västeuropa föreslår Lyran följande böcker:

  • Ut och stjäla hästar av Per Petterson (Norge)
  • Blindheten av José Saramago (Portugal)
  • Mrs Dalloway av Virginia Woolf (England)

Jag har någonting av varje författare hemma, men för två av tre författare är det andra titlar än de Lyran föreslår. Jag börjar med Ut och stjäla hästar, så får vi se om jag hinner med mer.

2 svar

  1. […] Sedan finns det ju naturligtvis en massa bra böcker med anknytning till Afrika också, men en del av dem har jag redan räknat upp i ett tidigare inlägg om Jorden Runt på 8 böcker etapp Afrika. […]

  2. […] gången jag läste Allt går sönder, för ganska länge sedan (i ett inlägg från 2009 nämner jag den som en bok jag läst tidigare), så gjorde den stort intryck på mig. Delvis […]

Lämna en kommentar