Krim-alfabetet:E

I Paperbacklovers Krim-alfabet har vi nu kommit till bokstaven E.

  • Bok: En studie i rött av Sir Arthur Conan Doyle. Detta är den första boken om Sherlock Holmes och rysligt bra. Kanske inte den bok man ska börja med om man aldrig läst något om Holmes, då passar nog novellerna eller möjligen Baskervilles hund bättre. Tyvärr har böckern om Holmes åldrats ganska kraftigt när det gäller människobeskrivningen (bitvis rasistisk), men stämningen och deckargåtorna är det inget fel på!
  • Författare: Elsebeth Egholm är en dansk deckarförfattare som har skrivit hittills fyra böcker med journalisten Dicte i huvudrollen. Jag har läst den första, Dolda fel och brister, som jag tyckte var riktigt bra. Framför allt var det roligt att läsa en bok som utspelar sig i Danmark, ett land som ligger väldigt nära, men som sällan dyker upp i böcker jag läser.
  • Vill läsa: Här håller jag med Paperbacklover om Arne Dahls Elva. Även jag håller på att (långsamt, mycket långsamt) läsa mig igenom hela serien för att avsluta med Elva. En annan bok på E som står på min att-läsa-lista är Peter Robinsons En ovanligt torr sommar och dessutom väntar jag på att Liza Marklunds senaste En plats i solen ska komma i pocket.

2 svar

  1. Jag måste kolla upp Elsebeth Egholm, har läst om henne någon annanstans också!

  2. Jag som trodde att jag skulle vara lite udda som tog med Egolm😉 Har läst de tre första och de är riktigt bra!

Kommentera

