Död i gryningen

Död i gryningen av Deon Meyer utspelar sig i Sydafrika i slutet på 90-talet. Minnet av apartheidtidens oroligheter är fortfarande stark och rasismen lever ännu. Den tidigare polisen van Heerden får ett privat uppdrag att utreda ett rånmord och han har en vecka på sig att hitta bytet – annars kommer den mördades sambo gå miste om hela sitt arv. Lösningen ligger, som så ofta, i det förflutna …

Död i gryningen är en rejält hårdkokt deckare och thriller, och den är en spännande bladvändare. Vartannat kapitel berättar om utredningen, vartannat om van Heerdens förflutna, en ovanligt lyckad kombination. Författaren arbetar sig skickligt  fram mot klimax i båda berättelserna samtidigt och det är mycket njutbar läsning. van Heerden finns fr.o.m. nu på min lista över favorit-antihjältar, de där egentligen rättskaffens råskinnen som räddar världen samtidigt som de trampar på ömma tår och slår folk på käften. Jag tyckte boken var i högsta grad läsvärd och undrar nu bara om författaren klarar av att leva upp till mina förväntningar inför nästa bok?

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: ,

Liten läsenkät

Jag hittade den här läsenkäten på ett internetforum och tyckte den kunde passa här också. 🙂

Vilka är de fem författarna ni har flest böcker av i era bokhyllor?
Författare jag gillar brukar jag samla på, så de jag har mest av i hyllorna är de som skrivit mest.
1)Agatha Christie
2)Mercedes Lackey
3)John Dickson Carr
4)Rex Stout
5)Stephen Donaldson

Köper eller lånar ni mest?
Köper.

Sparar ni alla böcker ni köper?
Ja, om den inte är urusel. Försöker rensa bort de värsta bottennappen ett par gånger om året.

Inbundet eller pocket helst?
Pocket. Inbundet ser kanske snyggare ut, men är tungt och jobbigt att handskas med. Dessutom har jag hyllplanen för tätt (för att kunna få in fler böcker) för att stora inbundna böcker ska få plats.

Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv? (om du nu läser om böcker )
Vet inte. Någon Agatha Christie kanske? Jag har inte alltid haft råd att köpa böcker, utan har läst om och läst om de jag haft. De senaste åren har jag kunnat köpa allt jag velat (mer än jag hinner läsa), så det har blivit mindre omläsning. Jag blir sällan helt färdig med böcker och tycker omläsningen är en del av läsupplevelsen.

Nu är det er tur!