Läsdagbok v 24

Just nu har jag så många bra böcker på gång att jag inte vet vilken jag ska läsa först. Jag läser lite i en, sen plockar jag upp en annan och det blir ingen ordning på min läsning. Allt är inte helt nytt, jag plockar fritt i mina välfyllda bokhyllor, men det har varit en hel del pocketsläpp på sista tiden som fångat mitt intresse. Sista delen i Twilight-serie vet jag inte när jag ska våga börja på – tänk om jag inte gillar slutet?

Utläst

  • The curse of Chalion av Lois McMaster Bujold. Fantasy.
  • Änglalik av Veronica von Schenk
  • Fatta eld av Suzanne Collins

Pågående läsning

  • The Idea of perfection av Kate Grenville Orangeprisvinnare.
  • The Paladin of souls av Lois McMaster Bujold. Fantasy. Fortsättningen på The Curse of Chalion.
  • I den innersta kretsen av Viveka Sten. Deckare.
  • En fantastisk upptäcka av Hugo Cabret av Brian Selznick. En barnbok som är spännande hybrid mellan bilderbok och kapitelbok. Vissa sidor är bilder utan text och vissa sidor är text utan bilder och vissa partier visar händelser med tecknade stillbilder som ur en film. Oerhört fängslande!
  • When I lived in modern times av Linda Grant. Orangeprisvinnare. Intressant pga sin skildring judisk frihetskamp i Palestina före strax före Israel bildades, men inte så engagerande i sig själv.
  • Så värt av Martin Jern. Ungdomsbok.
  • Grottbjörnens folk av Jean Auel. 

Nya böcker

  • Larry’s party
  • Warbreaker
  • Die unendliche Geschichte 1-3 (3CD) (för att försöka öva upp tyskan)
  • Fatta eld
  • Så länge vi båda andas
  • Ben 10: Förhistorisk stad  (till 8-åringen!)
  • En förtjusande man
  • Silverhästen
  • Gilly Hopkins hittar hem
  • En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret
  • Stora boken om vädret