Tematrio – omläsning

Lyrans tematrio denna vecka handlar om omläsning.

Berätta om 3 böcker/texter/serier du läser om och om igen.

Jag är ju sån att jag alltid läser om böcker. De böcker som inte håller för att läsas om tyckte jag oftast inte var så fantastiska till att börja med. Detta gör det väldigt svårt att begränsa mig till 3 böcker/texter/serier. Senaste året har jag skaffat många nya böcker och dragit ner på omläsandet – det finns ju så många olästa böcker – men några favoriter brukar jag se till att läsa om.

  1. Böckerna om Modesty Blaise av Peter O’Donnell, första boken heter ”Köpa henne går inte”. Modesty Blaise framstår i böckerna (kanske mer än i serierna) som en stark kvinlig förebild. När hon ser en orättvisa ingriper hon och hon vinner oftast ur underläge.
  2. Bruden i Newgate av John Dickson Carr, och de andra historiska deckarromaner han skrivit. Romantik, slutna-rum mysterier, viktorianska miljöer – det blir inte mycket bättre än så!
  3. Agatha Christie samlade verk. Jag har det mest hon skrivit på min hylla och då och då när jag känner för det läser jag om någon utvald bok. Vid det här laget kan jag dem nästan utantill, så det är enbart för att njuta av hur hon kan blåsa liv i sina stereotyper som jag läser om dem.  

Ett svar

  1. Jag har inte läst böckerna om Modesty Blaise, nu blev jag lite nyfiken på dem.

Lämna en kommentar