Lyrans tematrio – Jerusalem

temajerusalem1Veckans tema i Lyrans tematrio handlar om Jerusalem. Jag upptäckte när jag skulle göra listan att jag faktiskt hade kunna fortsätta med några till, men jag stanna vid de jag kom på först. Jag har aldrig varit i Jerusalem (det känns för oroligt), men det verkar vara en väldigt fascinerande plats.

Berätta om tre romaner som har någon koppling till Jerusalem och/eller Mellanöstern!

  1. Efter attentatet av Yasmina Khadra handlar om en kirurg i Tel Aviv som är israelisk medborgare med palestinska rötter. En dag kommer (som vanligt) offren för ett självmordsdåd till kliniken, det ovanliga med denna händelse är att det visar sig vara hans fru som är självmordsbombaren. Han går in i en kris som får honom att försöka hitta orsaken till att hon blev terrorist. Intressant tema, fast boken är inte lika bra. Första halvan består mest ältanden om hur detta kunde hända, sedan tar det fart när han själv ger sig ut för att ta redan på det. Bokens slutsats är ganska deprimerande – Israel har förlorat kontrollen över de palestinska delarna och de medel de använder för att avskräcka framtida terrordåd är just det som gör att palestinierna förlorar all tro på framtiden och väljer att bli självmordsbombare.
  2. O, Jerusalem av Laurie R King handlar om Mary Russel och Sherlock Holmes äventyr i det heliga landet. Det var några år sedan jag läste den, så jag kommer inte ihåg jättemycket av den, mer än att den var bra fast lite seg. Den utspelar sig 1918, medan Palestina var occuperat av britterna, så den ger en annan bild av landet än de två andra böckerna jag valt. Framför allt minns jag att det var mycket öken… 🙂
  3. Monday The Rabbi Took Off av Harry Kemelman. Rabbi David Small har tröttnat på konflikterna mellan honom och hans församling och åker på en välbehövlig resa till Israel. Under tre månader bor han som en jude bland andra i Jerusalem, men friden bryts när en judisk amerikansk tonåring arresteras misstänkt för att umgås med palestinska terrorister och för inblandning i ett mord. Rabbi Small tvingas utnyttja all sin talmudiska logik för att få tonåringen fri och hitta den riktiga mördaren. En riktigt mysig deckare även om den tar upp viktiga ämnen som terrorism och staden Jerusalems betydelse för troende judar. Rabbi Small menar nämligen att Jerusalem bara är en stad och att saker inte kan vara heliga (det finns ju ett förbud i bibeln mot att tillverka avgudar), och att det som gör Jerusalem och Israel speciellt är att det är en judisk stat; där judiskhet är normen till skillnad mot t.ex. USA där kristendomen är normen. Ett lite annorlunda sätt att se på Det heliga landet, men ett synsätt som nog hade gjort det lite lättare att skapa fred i regionen, om fler hade tänkt så.

3 svar

  1. Monday The Rabbi Took Off blev jag sugen att läsa 🙂

  2. Blev också sugen på att läsa Monday the Rabbi took of. Tack för tipset!

  3. Hela serien om Rabbi Small är väl värd att läsa, men böckerna kan tyvärr vara svåra att få tag på. Biblioteket är väl det troligaste stället?

Lämna en kommentar