Bokfrågorna del 1

Lilla O har startat en ny bokstavsutmaning:

Bokstaven A:

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Det finns en bok som heter Sagornas öar som handlar om en familj som reser runt bland de grekiska öarna och berättar de gamla grekiska myter som hör ihop med de olika platserna. Denna bok fick min syster i present när vi var barn och det var väldigt populär i vår familj. Jag hittade nyligen ett ex bland böcker biblioteket hade rensat bort och blev väldigt glad. Den håller fortfarande.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

Richard Adams skrev en hel rad böcker, där den mest kända och kanske bästa är Den långa flykten (Watership Downs). Det är en helt fantastisk historia om en grupp kaniner som flyr undan kolonins förstörelse och försöker grunda en ny koloni på en tryggare plats. När de till slut hittat den perfekta platsen återstår bara problemet att hitta några honor att bilda familj med, något som leder till strid mot en kaninmilitärdiktatur … Fantastisk bok som sagt – läs den!

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Sagan om Någon är en sådan barndomsfavorit som även mina barn älskat. Tove Jansons bilderböcker Vem ska trösta Knyttet? och Hur gick det sen? är andra. Barna Hedenhös intresserade inte mina barn alls fast jag minns att jag tyckte mycket om den som barn.

Jag kommer från en läsande familj och mina föräldrar läste högt för mig även när jag var väldigt liten, så vilka böcker som egentligen var först har jag ingen aning om. Det spelar ju inte så stor roll heller; böcker jag minns att jag älskade har jag försökt hitta till mina barn med varierad framgång både i hittandet och i att förmedla till mina barn vad jag gillade med boken i fråga. Kärleken till böcker tror jag däremot att de ärvt, även om den just nu tar sig i uttryck som en förkärlek för LasseMajas Detektivbyrå.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som  på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

En reseskildring jag läste förra året är Exit Kalahari och handlar om två journalister vars bil börjar brinna inne i ett naturreservat i Kalahari. Den är rätt dåligt skriven, men äventyret att kasta sig ur en brinnande bil och sedan försöka ta sig till säkerhet genom områden där det finns mycket lejon är ändå intressant.

Sedan finns det ju naturligtvis en massa bra böcker med anknytning till Afrika också, men en del av dem har jag redan räknat upp i ett tidigare inlägg om Jorden Runt på 8 böcker etapp Afrika.