Tematrio USA

temausaHellre sent än aldrig har jag nu samlat ihop till en trio om USA – veckans tema i Lyrans tematrio.

Berätta om tre romaner/texter skrivna av författare från USA!

 Det finns många moderna böcker och författare från USA, men jag väljer att gå tillbaka till det som definierade USA från början för mig. När jag tänker på USA är det första (efter Hollywood) cowboys och indianer. Jag hade kunnat välja J.Fenimore Cooper (Den siste mohikanen), men istället väljer jag

  1. Lucky Luke, cowboyen som drar snabbare än sin egen skugga. Han skyddar vilda västern från bovar som bröderna Dalton och ser till att den är ett tryggt ställe för familjer som
  2. familjen Ingalls i Laura Ingalls Wilders serie om Lilla huset på prärien. De böckerna berättar inte bara om hur civilisationen kom till vilda västern (familjen flyttade väster ut varje gång området blev för instängt och civiliserat), utan representerar för mig hur en lycklig barndom kan se ut. En annan barndom som också inspirerar är
  3. Tom Sawyer av Mark Twain. Berättelsen om hur Tom får kvarterets barn att måla ett plank åt honom genom att sälja målarrättigheter är helt genial.

Ett svar

  1. Åh vad jag gillade Lucky Luke när jag var yngre 🙂

Lämna en kommentar