Bokrecension: Extras

Titel: Extras

Författare: Scott Westerfield

Handling: The world of uglies, pretties, and specials is over. Now, it’s all about fame. In the new book in Westerfield’s ”New York Times”-bestselling Uglies series, everyone’s social status is constantly monitored and rated, and anyone can be a celebrity in an instant. (Från Bokus.com)

Min åsikt: Jag tyckte jättemycket om de tidigare böckerna i Uglies serien och Extras gjorde mig inte besviken. Här handlar det om något som jag känner igen mig i, mer än utseendefixeringen i de tidigare böckerna, nämligen viljan att bli känd. Varje gång jag uppdaterar min blogg eller skriver i ett forum gör jag det för att jag hoppas att det jag skriver blir läst, och att folk i förlängningen känner till vem jag är och lyssnar på mina åsikter. I Ayas värld är det allt som räknas. Är det många som följer din ”feed” så är du någon och du får tillgång till mer prylar, coolare fester och högre levnadsstandard. Aya är nästan helt okänd, i en miljonstad (i vad som tidigare var Japan) ligger hennes ranking runt 500000. Enda sättet hon kan komma på för att bli känd är att publicera ett scoop, något som alla vill veta. Det hon hittar ställer henne inför svåra etiska val – har hon rätt att svika sina vänners förtroende bara för att själv bli känd? Och gäller detta oavsett vad hon får reda på? Dessa frågor är något vi alla behöver ta ställning till innan vi publicerar något på internet, och något som gör Extras till en mycket aktuell bok. Läs den!

Ett svar

  1. […] dead in Dallas Club Dead Skräp Young wives Hungerspelen Lärarinnan i Villette Caves of Steel Extras Julius Caesar Glasbruket Flickorna från Riyadh Morden i Oxford […]

Kommentera

