Läsrapport v49

Denna vecka har jag tillbringat på sjukhuset, inte för egen räkning, utan för att ett av mina barn genomgått en rutinoperation. Det finns inte så mycket annat att göra medan ens barn blir opererat, än att sitta och läsa, så den dagen blev det ganska mycket läst, men resten av veckan har naturligtvis mycket tid gått åt att pyssla om henne, både före och efter operationen. Allt gick bra som tur var och nu återstår bara konvalescensen.

Utläst

Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen. Det var den här jag läste på sjukhuset, hela boken i ett svep. Den var riktigt bra, men tortyrscenerna bläddrade jag förbi. De var ändå ganska onödiga för handlingen. Den inledande mobbningssekvensen fick mig riktigt, riktigt arg på lärarinnan som bara blundade. Om man hatar barn ska man inte jobba i skolan!

Elfrid och Leos bästaste jul av Pernilla Oljelund. Uppföljaren till förra årets julkalender och en riktigt bra högläsningsbok. Fast jag har inte provat den på barnen än …

Wind in the Willows av Kenneth Grahame. En klassiker och helt underbar. Nu funderar jag bara på om jag ska läsa den förkortade illustrerade utgåvan för barnen eller den oförkortade? Vad tror ni?

Lycka och ett par blå skor av Alexander McCall Smith. Den sjunde boken om Damernas Detektivbyrå är den första jag gillat helhjärtat. Riktigt trevlig och charmig.

Pågående

Middlemarch av George Eliot. Jag är ytterligare några kapitel närmre målet, men det är fortfarande några hundra sidor kvar.

Kärlekens väv av Ahdaf Soueif. 80 sidor kvar att läsa. Mer Amal just nu och därför mer engagerande.

Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Jag är ungefär halvvägs, men har inte kommit längre denna vecka.

Half of a Yellow Sun av Chimamanda Ngozi Adichie. Jag har knappt börjat, så denna får flyttas tillbaka till bokhyllan i väntan på nästa Afrikabesök.

Ut och stjäla hästar av Per Petterson. En av månadens böcker i Lyrans Jorden runt-resa. Inte påbörjad, men den ligger i läshögen.

Nyköpt

Denna vecka hamnade följande böcker på mina hyllor:

  • Ormbäraren av Unni Lindell, första boken om Cato Isaksen.
  • Dödsmässa av Arne Dahl. Jag håller på att läsa hela serien, del för del, och detta är nästa i tur för mig.
  • Astons stenar av Lotta Geffenblad. Till barnen. De gillade Astons presenter (en present från biblioteket) och när man köper första boken om Aston får man med filmversionen på DVD! Geffenblad har även gjort böckerna om Prick och Fläck, även de mycket populära hos oss.
  • Devil’s feather av Minette Walters. Bara för att den kostade 29:- i engelsk pocket på ICA Maxi och Walters böcker brukar vara bra.
  • Elfrid och Leos bästaste jul av Pernilla Oljelund (redan utläst :), mer kommentarer ovan î ).

Bokustoppen

  1. Hjärtdjur
  2. Is och vatten, vatten och is
  3. Flickvännen

Exakt samma som förra veckan alltså!

Vill ha

Jag har haft lite dåligt med tid att surfa på bloggar och kultursidor denna vecka, så inga nya böcker här. Det tar jag säkert igen nästa vecka! 🙂

Vad har ni läst denna veckan?

2 svar

  1. I really don’t like Wind in the Willows but I’m still a fan of always getting the unabridged for kids.

    I’ve started MIddlemarch a few times but I’ve never made it through. Sounds like it slow going for you too!

    I have heard GREAT THINGS about Half of a Yellow Sun. I do hope you read it some day, so I can hear your thoughts on it!

    PS Thanks to Google Translate, I can read this!

    • Thanks for visiting, Rebecca! Google Translate is a great tool.

      I agree with you about prefering the unabridged version. I just might wait with Wind in the Willows until the kids are big enough to appreciate the complete text. The abridged version they got from their grandmother has beautiful illustrations though.

Lämna en kommentar