Tematrio: presenter

temapaketDenna veckan handlar Lyrans tematrio om bokpresenter.

Berätta om tre bra bokpresenter du fått eller gett till någon!

När jag var barn älskade jag att få böcker i present! Det var ju bara till födelsedag och jul som jag fick nya böcker att läsa, annars fick jag nöja mig med biblioteket en gång i månaden (alldeles för sällan och alltid samma gamla böcker). När jag senare började tjäna egna pengar började jag också köpa mer böcker själv, för att de senaste åren fullkomligt frossa i nya böcker. Det här har gjort att jag blivit en väldigt svår person att köpa böcker till, risken är stor att jag redan har boken. På samma sätt har jag börjat tycka att det är svårt att ge bort böcker – jag vet sällan vad mottagaren har i hyllan redan och det är ju alltid tråkigt att ge bort en bok som någon redan läst och – ännu värre – ogillat!

  1. En gång som barn fick jag följa med min farmor till ett barnboksantikvariat och själv välja ut vilka böcker jag ville ha. Jag höll på att välja hela affären innan expediten lite diskret påpekade pengarna nog inte räckte till så många böcker och jag var tvungen att begränsa mig. Det är ett av mina trevligaste barndomsminnen även om jag inte längre minns vilka böcker jag valde ut!
  2. En bra bokpresent på senare år fick jag julen 2007. Under hösten hade jag skaffat och läst de första två delarna av Milleniumtriologin och jag längtade verkligen efter att läsa tredje delen, men den hade inte kommit ut i pocket än. Till min stora glädje fick jag den i julklapp av mina svärföräldrar.
  3. Här hade jag gärna berättat om en bok jag själv gett bort, men även om jag ofta ger bort böcker är det sällan jag hör från mottagarna vad de verkligen tyckte om böckerna. Fast en bokpresent som blev väldigt lyckat gav jag min man i julklapp förra året – Jonas Borsséns kokbok Eat the Meat. Denna köttkokbok är vid det här laget välläst och vi har ätit väldigt gott!

Lämna en kommentar