Läsutmaning 2012: Första världskriget

Bloggen War through the generations har varje år en utmaning om att läsa böcker om ett visst krig, i år är det första världskriget som gäller. Jag tycker det är ett trevligt sätt att fokusera på en liten bit i historien och det här blir det fjärde året jag är med och läser. Tidigare år har det handlat om Andra världskriget, Vietnamkriget och Amerikanska inbördeskriget.

Jag har tittat bland mina olästa böcker och letat runt bland boklistor på internet och fått ihop en liten lista på böcker jag vill läsa inom ramen för denna utmaning. Den som har fler förslag på intressanta böcker (helst romaner, men även annat) får gärna lämna en kommentar.

  • Biggles-böckerna. Flygarässet Biggles började sin karriär under första världskriget. Böckerna är fulla av anekdoter om hur det var att vara flygare innan fallskärmen uppfanns.
  • På västfronten intet nytt. På originalspråk. Om jag orkar läsa tyska.
  • Den tappre soldaten Svejk. Ska vara jätterolig enligt de som läst den.
  • Vishetens sju pelare. För att jag haft den i säkert 15 år utan att ens försöka läsa den. För att den handlar om kriget i Mellanöstern, istället för skyttegravarna.
  • No graves as yet. Första boken i en deckarserie som utspelar sig under världskriget.
  • Stridens skönhet och sorg. Äkta ögonvittnesskildringar.
  • A farewell to arms. Hemingways klassiska krigsskildring
  • The Wordsworth Book of First World poetry. Poesi.

Sen skulle jag väldigt gärna vilja läsa Kungen, Kejsaren, Tsaren : tre kungliga kusiner som störtade världen i krig, om jag kan få tag i ett ex billigt. Den verkar väldigt spännande.

2 svar

  1. Ernst Jüngers ”I stålstormen” är en av de bästa krigsskildringarna som skrivits. Ernst Jünger var själv med i första världskriget och beskriver fasorna med oerhörd realism.

    • Jüngers roman hanns inte med den här gången, men står på min lista över böcker jag vill läsa nån gång. Tack för tipset!

Lämna en kommentar