Jorden runt på 8 böcker: Mellanöstern

Jag har tagit en lite annan väg genom Mellanöstern än den officiella från Lyrans Jorden Runt-utmaning, så jag tänker helt enkelt tips om lite böcker från regionen som jag läst (länkat till min recension om det finns någon).

  • Flickorna från Riyadh, Saudi-Arabien. Chick-lit från ett muslimskt perspektiv.
  • Persepolis, Iran. En tecknad självbiografi.
  • Efter attentatet av Yasmina Khadra, Israel. En framgångsrik israel-arabisk kirurgs liv faller samman när offren för ett självmordsattentat vårdas på hans sjukhus och det visar sig att det är hans fru som är förövaren. Inledningsvis lite väl seg och analyserande, men andra hälften ger en sorglig bild av hur svårt är att vara arab i Israelkontrolerade områden idag, utan framtidshopp och utsikter till fred.
  • Flyga drake, Afganistan. Mycket gripande historia om vänskap och svek. Amirs tjänare och bäste vän Hassan gör vad som helst för sin unge herre, men när det är Hassan som råkar illa ut sviker Amir. Många år senare får Amir en chans att betala igen… Ger dessutom Afganistans moderna historia från ett manligt perspektiv.
  • Tusen strålande solar, Afganistan. Några gripande kvinnoöden som kan göra vem som helst lycklig över att inte ha fötts som kvinna i Afganistan. Mariam har en relativt lycklig barndom, men hennes liv förändras radikalt när hon blir bortgift med en grym man. Medan härskarna i Kabul varierar och förtrycket blir större och större, blir även våldet inom familjen grövre. Boken skildrar uppväxtvillkoren för unga kvinnor genom några årtionden från ca 1970 till efter USAs invasion och berättar därigenom Afganistans moderna historia från ett kvinligt perspektiv.

2 svar

  1. Kul att läsa din sammanfattning, jag har också gjort något liknande och precis som du tagit mig fram genom Mellanöstern på lite andra vägar. Visst var det spännande!

  2. Tack för fler tips 🙂

Lämna en kommentar