Mina läsplaner 2011

Inför 2011 har jag funderat ut ett antal olika läsprojekt för mig själv, en del är fortsättningar från 2010 och en del är nya. Naturligtvis är det med all sannolikhet mer än jag hinner läsa, men jag är försiktigt optimistisk och framför allt väldigt förväntansfull!

Utmaningar från 2010 som fortsätter in på 2011

  • Orange Prize for fiction. Jag har läst ungefär hälften av böckerna hittills, så utmaningen kommer säkert räcka 2011 ut för mig, även om den officiellt tar slut siste mars.

Mina egna utmaningar

Svenska utmaningar

Internationella utmaningar

Jag är inte officiellt anmäld till alla dessa utmaningar, men kommer följa med och använda dem för att välja vilka böcker jag läser. Anledningen till att jag inte anmäler mig officiellt är den språkförbistring som uppstår i och med att jag vill blogga på svenska.

  • 1001 books to read before you die (Shelfari group challenge). Utmaning baserad på den amerikanska boken 1001 books you to read before you die. Gruppen väljer tre böcker varje månad att läsa och diskuterar böckerna i slutet av månaden.
  • A year of feminist classics. Jag tänker försöka komplettera denna internationella lista över viktiga feministiska verk med våra viktigaste svenska feministiska klassiker. Detta är den utmaning som troligaste kommer få stryka på foten om jag får ont om tid.
  • Read 52 books in 52 weeks-challenge
    • Mind voyages (Hugo och Nebula vinnare och nominerade)
    • Andra miniutmaningar som passar ihop med mina egna läsprojekt, t.ex. Austen, klassiker, läsa böcker från ett land (Tyskland), läsa böcker från många länder, osv
  • War through the generations: American Civil War

Andra läsprojekt

  • Bokcirkel
  • Tema Agatha Christie – en i månaden under 2011
  • Tema Austen/Brontë – planen är att lförst äsa alla böcker Jane Austen skrivit  och sedan fortsätta med systrarna Brontë
  • Tema Tyskland – Tyskland är temat för bokmässan hösten 2011 och precis som många andra bokbloggare kommer jag fokusera lite extra på tyska författare i år.
  • Tema Hugo Award – jag började läsa Hugo-pristagarna under 2010 och kommer fortsätta med det även under 2011.
  • Wordsworth Classics – jag har förälskat mig i de snygga och billiga klassikerna från Wordsworth Editions och planerar att läsa en i månaden under 2011. För min egen läsfrids skull ska jag så långt möjligt välja böcker som redan ingår i andra utmaningar. Böckerna av Austen/Brontë räknas inte.

Ett svar

  1. I’m not sure how many books you read for the challenge, but there are 3 giveaways up for participants of the Vietnam War Reading Challenge. I hope you’ll enter and spread the word.

Kommentera

