INGO

Titel: INGO

Författare: Helen Dunmore

Undervattens världen Ingo är lockande, men också farlig för människor som hör hemma uppe i luften. Sapphires pappa försvann och nu drabbas Sapphire själv av Ingos förtrollning. Hon och hennes bror Conor måste tillsammans försöka hitta sin balans mellan luft och vatten.

Helen Dunmore har skapat en fantastisk undervattensvärld, nästan farligt lockande även för läsaren. Det skulle inte förvåna mig om tonåriga läsare försöker nå Ingo genom att stanna för länge under vattnet i havet…. Huvudpersonen Sapphire är sympatisk och eftersom historien berättas i jag-form och presens får den ett starkt grepp om läsaren.

Helen Dunmore skriver även poesi och vuxenböcker (t.ex. Orange-pris-vinnaren A spell of winter som jag läste och gillade i våras). Det finns flera böcker om Sapphires äventyr i Ingo. Jag har redan läst de två första (Ingo och The Tide Knot) och jag kommer definitivt läsa mer.

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: , ,

2 svar

  1. Det är en av mina favoritböcker, visst är den bra??????
    Titta gärna in på våran blogg där vi lagt ut nummer tre av vår julkalender. I nummer två finns en recension av Ingo så kika gärna på den också!
    http://tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com/

  2. Det är en av mina favoritböcker också, visst är den bra?!! Vi har lagt ut tredje delen av vår julkalender och i del 2 har vi recenserat Ingo. Kika gärna in där!
    http://tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com/

Kommentera

