Blunddockan

Blunddockan av Jeffery Deaver är den första boken med Kathryn Dance som huvudperson. Dance gjorde sin debut som bifigur i Tid att dö, den 7:e Lincoln Rhyme-deckaren.

Deaver levererar som vanligt en habilt skriven deckare, med många oväntade vändningar. Just de oväntade vändningarna är hans signum, så till den grad att en van läsare kan förutse när vändningarna ska komma, om än inte vad som kommer hända. Jag kanske har läst för många deckare av den här typen, för även om Blunddockan var en riktig bladvändare för mig så kändes det inte speciellt spännande. Det var nästan så att jag satt och bockade av morden och vändningarna snarare än att jag engagerade mig i dem.

Historien i korthet är att en dömd mördare kommer lös och kroppsspråkexperten Kathryn Dance leder det team som försöker fånga in honom igen, innan han hinner ta livet av för många människor. Ett av spåren är Blunddockan, det enda överlevande vittnet från det mord mannen dömts för, en ung flicka som låg och sov medan hela hennes familj blev mördade. På vägen får man en massa information om hur man avläser kroppsspråk och ser på folk om de ljuger eller talar sanning. 

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: , , ,

2 svar

  1. Jag klarade inte av att läsa ut den här boken då jag absolut inte kände igen mig vare sig i Deavers språk eller med hans nya huvudperson.

    Numera läser jag bara hans böcker där Lincoln Rhyme & Co står för utredningen. Vanemänniska? Oh ja!🙂

  2. De Lincoln Rhyme-deckare jag läst har varit jättebra, så jag blev förvånad när denna bara var sådär. Tror jag håller mig till Connelly eller Nesbö om jag vill ha seriemördarintriger i fortsättningen.

Kommentera

