ABC-morden

ABC-morden av Agatha Christie är en verklig klassiker bland deckarna. Här är Hercule Poirot och hans gode vän Hastings är på jakt efter en seriemördare som kallar sig A.B.C. Polisen står som vanligt handfallen, men Poirot tar hjälp av de mördades närmaste anförvanter och lyckas lösa gåtan.

ABC-morden räknas allmänt som en av Christies bästa, eller iallafall mest kända, men jag som regelbundet läser om hennes böcker har inte med den på min favoritlista. Boken är väldigt spännande och oförutsägbar om man inte läst den förut, men jag föredrar de Christie där man lär känna en familj eller grupp av människor lite närmare, gärna före det första mordet. Här är morden på ett sätt lite för långt bort och även om gåtan är fullt logisk när man vet svaret så får jag inte ut lika mycket av samspelet mellan bokens personer som i de Christie som jag tycker är bäst. Däremot rekommenderar jag den helhjärtat till de som inte läst den förut!

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: , ,

3 svar

  1. Den var det länge sedan jag läste. Det känns nästan nostalgiskt att tänka på den.🙂

Kommentera

