Banned Books Reading Challenge

banthis[1]Tydligen är 25 september till 2 oktober bannlysta böcker-vecka i USA. Därför finns det några olika läsutmaningar och den jag fastnat för är Banned Books Reading Challenge.

Det här känns inte som något stort problem här i Sverige, men det kanske beror på att vår marknad är ganska liten och kontroversiella böcker antingen aldrig kommer i tryck eller också ganska snart försvinner från hyllorna i alla fall? Har ni några bra exempel på kontroversiella svenska böcker som förtjänar att läsas som ett slag mot åsiktsförtryck?

Jag kommer inte att anmäla mig till utmaningen officiellt (det blir för bökigt när utmaningen är amerikansk och jag skriver på svenska) , men jag kommer ändå att läsa med, fast med böcker som är ifrågasatta här, snarare än i USA. Min lista:

  • Fahrenheit 451. . Verkar inte hamna på listor över banlysta böcker, men eftersom det är den ultimatan boken om hur man bränner böcker så passar den ändå in.
  • Någon Enid Blyton, eftersom de var ifrågasatta på biblioteken när jag var barn.
  • En seriebok, eftersom serier räknas som sämre litteratur än böcker och somliga anser att barn inte bör läsa serier.
  • Harry Potter, eftersom jag vill läsa om dem och Harry Potter-böckerna av någon märklig anledning är förbjudna på vissa skolor i USA. De handlar ju om häxkonster!!!!
  • Satansverserna av Salman Rushdie, eftersom det är den enda bok jag vet som ett tag ansågs livsfarlig att läsa.
  • Pippi i Söderhavet  – eftersom det verkar vara sån kontrovers runt Pippis Pappas titel.
  • ?

Vad finns det mer för ifrågasatta böcker? Lämna gärna förslag i kommentarerna!

Ett svar

  1. Väldigt intressant utmaning, har själv varit inne på att börja pricka av bannade böcker ett tag. Det blir inte nu dock, men jag tackar för länken, där kommer jag hitta många bra tips!

    Satansverserna ska jag nog försöka få läst i höst ändå🙂

Kommentera

