En sorts kärlek

En sorts kärlek av Ray Kluun är en hemsk bok. Hemskt bra. Den handlar om en kroniskt otrogen man som hanterar sin frus insjuknande i cancer genom att för första gången skaffa sig en stadig flickvän vid sidan av. Jag var beredd att hata både huvudpersonen och boken, men istället sitter jag och gråter av medkänsla. Nog för att jag visste att cancer är hemskt, men så här rättframt har jag aldrig sätt det beskrivet tidigare.

Huvudpersonerna Sten (berättaren) och Carmen har på många sätt det perfekta livet: bra arbete, en gullig dotter och varandra. Enda problemet är Stens eviga otrohet, men den väljer Carmen att blunda för. Så drabbas familjen av det otänkbara – Carmen har bröstcancer och pga en läkarmiss upptäcks den försent. Sten står hela tiden vid hennes sida, genom den ena obehagliga behandlingen efter den andra, men för att orka med flyr han till en annan kvinna så ofta han kommer ifrån.

Boken är skriven helt från Stens perspektiv och är på det viset en skildring av hur en anhörig upplever cancer. Jag känner mig oerhört tacksam för att jag aldrig behövt uppleva cancer på så nära håll som Sten och Carmen tvingas göra. Sten är på många sätt en självisk skithög, men hade man själv klarat det så mycket bättre? Inte för att jag skulle flytt till tillfälliga förbindelser, men kanske in i böcker eller ut på internet?

Det här är en ganska jobbig bok att läsa, eftersom den väcker så mycket känslor. Jag skulle inte våga rekommendera den till vem som helst – det är nog inte alla som vill veta så mycket om hur det är att leva med en dödsjuk cancerpatient! Men om man orkar läsa den är den en mycket sorglig och tänkvärd bok.

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: ,

Ett svar

  1. Storlipade när jag läste slutet på den här boken. Satt och väntade på maken utanför hans jobb och fick en hel del konstiga blickar.

Kommentera

