Hominids

Tänk om det fanns ett parallellt universum där det var neandertalarna som blev den dominerande arten och människan som dog ut? Och tänk om en person av en olyckshändelse förflyttas från det ena universumet till det andra? Tänk vilka intressanta samtal man kunde ha då!

Det här är grundhistorien i Robert J. Sawyers bok Hominids, som fick Hugo Award för bästa science fiction roman 2003. En neandertalare, en fysiker som forskar på kvantdatorer, dyker plötsligt upp i nutida Kanada, vilket ger författaren möjlighet att kritisera allt ifrån miljöförstöring till religion. Neandertalarna verkar på ytan ha det ideala samhället, men när en kollega till mannen som hamnat i vårt universum anklagas för mord visar det sig att det finns problem även hos dem.

Jag tycker idén bakom romanen är fantastiskt fantasieggande, men hade ändå svårt att fångas av boken. Delvis tror jag det beror på att jag hade svårt att identifiera med den kvinnliga huvudpersonen, hon kändes lite konstgjord. Det är det vanliga SF problemet – fantastiska historier och platta karaktärer!

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: ,

3 svar

  1. Det låter onekligen spännande – den ska jag nog checka in🙂 Tack för tipset!🙂

  2. Hej! Hittade precis din blogg, och läste ”om mig” i vänstra hörnet. Blev lite full i skratt då jag känner igen mig i: ”Har jag ingen bok läser jag reklamblad, mjölkpaket eller skyltar.” Jag vet inte hur många gånger jag läst vad som står på baksidan av Havre Fras, eller innehållsförteckningen på filen. Kul att det är någon mer som är lika insnöad på läsning som jag😉
    Är du intresserad av resencioner av ungdomsböcker är min blogg en sida du borde kolla in🙂
    Ha det bra!

  3. […] Hominids av Robert J. Sawyer. SF. Hugo-pris-vinnare. […]

Kommentera

