En plats i solen

En plats i solen av Liza Marklund är sjunde boken om Annika Bengtzon på Kvällspressen och den hittills senaste.

Annika håller på att få ordning på sitt liv som ett tag varit ganska jobbigt. Hon är frånskild, hennes hus brann upp två böcker tidigare och på jobbet går det också sådär. Hon är degraderad till vanlig reporter och skickas till Costa del Sol för att utreda ett inbrott där en svensk familj dödats med giftgas. 

Marklund skriver som alltid medryckande och bra. Hennes starka sida är i mitt tycke hur hon lyckats göra Annika Bengtzon till en riktig människa med känslor och frustrationer som jag som kvinna kan identifiera mig med. I En plats i solen har Annika dessutom börjat reflektera mer över sina egna tankar och reaktioner och sin del i t.ex. att äktenskapet inte höll. Rallarsvingarna är färre, men genomlysningarna skärpan finns kvar.

En plats i solen beskriver Annikas liv så detaljerat att den på sina stället kan fungera som ett tidsdokument; Annika använder internet flitigt och blir för första gången medlem på Facebook! Det känns lite övertydligt nu, men om några år kan det säkert vara nostalgiframkallande istället. Samhällskritiken är tydlig, främst genom Annikas oförståelse inför de riktigt rikas liv på Costa del Sol. Idyllen visar sig, precis som hon väntat sig, vara ihålig.

Jag gillar Marklunds böcker, även om Annikas sammanbrott efter händelserna i Sprängaren gjorde de närmast efterföljande böckerna kändes aningen plågsamma att läsa. Det är skönt att se att Annika hämtat sig och börjat fungera normalt igen. Nu ser jag fram emot nästa bok i serien!

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: , ,

2 svar

  1. Jag läste den här för ganska länge sedan nu och så här skrev jag om den då: http://annikaslitteraturblogg.blogspot.com/2009/01/en-plats-i-solen-av-liza-marklund.html

    Ovanstående adress går till min gamla blogg som numera inte uppdateras, men det går alldeles utmärkt att läsa inlägg på den ändå.

    Liza Marklunds senaste bok har jag dock inte läst och jag är osäker på om jag kommer att göra det. Jag har hört väldigt blandade åsikter om den och då är det väl i och för sig bäst att läsa den själv för att bilda sig en egen uppfattning. Jag har inte ens koll på om det är en ny Annika Bengtsson roman eller om det är en fristående historia. Vet du?

    • Liza Marklunds senaste är väl Postcard killers som hon skrev tillsammans med James Patterson? Den tror jag knappast har något att göra med Annika Bengtzon. Patterson är lite för känd och har skrivit lite för många böcker för att jag ska vara riktigt lockad att läsa den. Jag misstänker att det går på automatpilot vid det här laget. Kan ju iofs vara jättebra ändå! Den som läser får se …

      I eftertexterna till En plats i solen skriver hon att det ska bli elva böcker i Annika Bengktzon-serien, men när nästa kommer har jag ingen aning om. Det intresserar mig mer.

Kommentera

