Fruset ögonblick – Camilla Ceder

En massakrerad manskropp hittas utanför en bilverkstad ute på landet. Kommissarie Christian Tell och hans medarbetare får släppa allt annat för att utreda mordet, som visar sig ha sina rötter långt tillbaka.

Jag börjar bli ganska trött på halvbra, svenska deckare. Det är förmodligen därför jag blir så glad när jag träffar på något riktigt bra. Tyvärr lever Fruset ögonblick inte upp till förväntningarna, visserligen är det bra skrivet, sympatiska huvudpersoner och intressant mordgåta, men det är också en massa småfel som drar ner intrycket. Som när poliserna förhör en vittne och någon sida senare påstår att vittnet sagt något helt annat än vad som stod i texten. Eller att det först är osäkert vem som är offret och sedan plötsligt bara antas det vara en viss person utan att det i texten framgår om någon bekräftat identifikationen. Eller det stället där det står att mordet går tillbaka på händelser femton år tidigare, när man av dateringarna kan se att det är drygt tio år. Då hjälper det inte att personteckningen är bra och att Ceder berättar en spännande historia, kan man inte lite på att författaren har koll på sin egen historia, kan man som läsare inte heller engagera sig fullt ut.

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: , ,

3 svar

  1. Hmmm, det där lät inte alls bra. Jag har den här boken i min bokhylla och det är snart dags för den att få komma ner därifrån.

    Jag ska dock ge den en chans, men om det finns alltför många sådana här inkonsekvenser så vete det sjutton om jag kommer att läsa ut den.

  2. En av huvudpersonerna har en affär där jag bor och mordet sker några mil bort, därför läser jag med glädje!

    • Det är sånt som ger det där lilla extra och gör det lite mer läsvärt. Bara du inte får mardrömar av närheten till mordplatsen!

      Jag läste Karin Wahlbecks Blocket för några år sedan och tyckte den var jättebra, mest för att jag kände igen miljön (jag har varit student i Lund). Hennes andra böcker är helt ok, men de inte lika bra som den första där jag kände igen mig.

Kommentera

