Läsdagbok v10 och Spotify

Det är lite lustigt, men när jag tittar på listan över böcker jag tänkt läsa i år (utmaningar, osv) kan jag se att hela tiden halkar efter, men ändå känner jag mig inte ett dugg stressad. Det här lutar mot att bli ett härlig läsvår!

Naturligtvis hjälper det att ha en massa skön musik från Spotify att lyssna på. Precis som jag gärna läser både litteraturens klassiker och förra veckans bästsäljare, letar jag i Spotifys spellistor efter både gamla låtar från när jag var tonåring och Melodifestivalvinnaren. Allt finns inte, men väldigt, väldigt mycket. Spotify kan jag rekommendera helhjärtat, framför allt premium-alternativet där man betalar för att få bättre ljud och slippa reklam. Om det är någon som mot förmodan inte provat Spotify så lottar jag ut en inbjudan bland de som kommenterar detta inlägg (utlottningen stängs onsdag 17/3 kl.24)!

Utläst

  • Skuggan från norr av Philip Pullman. Ungdomsdeckare. Andra delen i serien om Sally Lockhart. Inte i närheten av Pullmans Mörka Materia-trilogi, men ändå en hyfsad ungdomsbok.
  • Badortsmysteriet av Agatha Christie. Deckare. Poirot på semester kan inte motstå en utmaning.
  • Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal. Utvald till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning för januari, men då hann jag inte med den. Klassiker och riktigt spännande om en Anatolisk Robin Hood.

Pågående läsning

Möblerar om på nattygsbordet! Fyller på med en del utmaningsböcker för mars och lite annat jag har lust att läsa. När jag kollar mina listor ser jag att Bokustoppen-utmaningen blivit lite försummad, så jag plockar fram flera böcker som platsar där. Plockar bort lite böcker som bara blivit liggande. De kommer tillbaka när jag tänker läsa ut dem, inte förr!

Kan lika gärna nämna att jag inte tänker läsa månadens böcker i Orange Prize utmaningen och Lilla Os deckarutmaning. Det har helt enkelt inte gått att få tag i till ett rimligt pris! De ligger dock kvar på min lista ifall jag får tag på dem i framtiden.

Sen borde jag läsa Lapidus Snabba Cash, men har ingen lust alls, så den får vänta!

Nya böcker

Mer bokrea och en hel del barnböcker. För första gången har jag frångått min princip att aldrig köpa förkortade utgåvor och gett 8½-åringen återberättade versioner av Dracula och Frankenstein. De verkar vara jättebra och han får väl läsa hela böckerna när han blir äldre. Kanske skulle göra så med fler titlar?

  • Mannen från Barnsdale
  • Terrorismens historia
  • I häxornas tid
  • Om jag bara inte råkat köpa ett marsvin
  • Geographica
  • Min allra första mexikanska kokbok
  • Stora önskesångboken
  • Äventyrens cirkus
  • Äventyrens hav
  • Äventyrens ö
  • Castle of Otranto
  • Frankenstein
  • Frankenstein (återberättad)
  • Dracula (återberättad)
  • Ät dig ner i vikt
  • Gott om svamp
  • Kriskaravanen

Intressanta länkar

2 svar

  1. Vad skönt att inte känna sig stressad. Jag kände mig lite smått stressad över min egen utmaning att läsa Charles Dickens. Förra månaden misslyckades jag med att ta mig igenom hela Nicholas Nickleby och sen hade jag inte alls lust att börja läsa The Old Curiosity Shop. Men nu har jag kommit in den boken och den är verkligen jättebra.

    Korta versioner av en del böcker kan nog vara bra. Just Dracula och Frankenstein kan nog vara lite jobbiga att ta sig igenom i den åldern. Men i en kortare version kan det säkerligen ge läslust och en vilja att läsa hela boken vid en senare tidpunkt. Hellre en kortisvariant än ingen alls.🙂

  2. Hej Jag har faktiskt inte provat Spotify, kanske för att jag inte är någon stor musiklyssnare, fastnade i 60-talspopen i min ungdom…..
    Men jag kan ju ändra mig…….:-)

    Har just läst Pennskaftet i Skrivande kvinnor, det var verkligen intressant måste jag säga, det var länge sen jag läste den förra gången.

Kommentera

