Läsdagbok v8

Nu har bokrean börjat och lagret av nya böcker fylls på. En omgång förbeställda böcker har kommit fram och jag och barnen har varit i affären och fyndat. Det roligaste är att köpa klassiska bilderböcker som Krakels ABC!

Utläst

  • .Djävulen i sammet av John Dickson Carr. Det är mycket fokus på nya deckarförfattare numera, men för den skull ska väl inte de gamla mästarna glömmas bort? Carr är Mästaren när det gäller omöjliga mord och övernaturliga rysligheter med (möjligen) naturlig förklaring. Här handlar det om professor Fenton som säljer sin själ till djävulen om han får åka tillbaka i tiden till 1675 och försöka förhindra ett mord.
  • Halleluja liksom av Bob Hanson. Till Lilla Os Lyrikutmaning. Både roligt och bra och väldigt omväxlande, allt mellan prosadikter och enradare.
  • Främmande jord av Jhumpa Lahiri. Till bokcirkeln. Noveller. Jag har läst första delen och börjat på den längre sammanhängande historien. Bra skrivet, men inte riktigt i min smak.
  • Isis tårar av Allan Frewin Jones. Första delen i en barn/ungdomsserie om jakten på några urgamla talismaner. Rätt spännande, ungefär som Fem-böckerna.
  • Körkarlen av Selma Lagerlöf. En riktigt bra gammal skräckis, om än väl moraliserande. Handlar om en man som dör på nyårsafton och därför ska bli körkarl åt Döden, men först får han se vad han ställt till med genom sitt omoraliska leverne. Kan hans hårda hjärta omvändas och finns det en andra chans till botgöring?
  • Precious av Sapphire. Nya ettan på Bokustoppen och just nu filmaktuell. En mycket gripande bok.

Pågående läsning

  • När rött blir svart av Qui Xiaolong. Eftersom jag gillade första boken om kamrat kommissarie Chen så fortsätter jag omedelbart med nästa bok.
  • Rainbows end av Vernon Vinge. Vinnare av Hugo Award 2007.
  • Skuggan från norr av Philip Pullman. Jag läste första delen i serien förra året och nu känns som ett bra tillfälle att återknyta kontakten med Sally Lockhart.
  • Den indiske tolken av Jhumpa Lahiri. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning för mars.
  • Fugitive Pieces av Anne Michaels. Till Orange Prize utmaningen.
  • The Yiddish Policemen’s Union av Michael Chabon. Vinnare av Hugo Award 2008. Boken tål inte riktigt att jag läser andra böcker bredvid. Ser ut som om jag blir tvungen att sätta mig och läsa den från början mer koncentrerat.
  • 4 x dikter av Christine Falkenland. Till Lilla Os Lyrikutmaning. Väldigt bisarr och medvetet konstiga dikter. Rätt kul att bläddra i.
  • En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning för februari. Inte påbörjad.
  • Odysséen av Homeros. Originalet. För att jag behöver en mer utmanande bok som kommer ta hela/halva våren att läsa.
  • Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning för januari. Pausad
  • Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Pausad.
  • Min far hade en dröm av Barack Obama. Pausad.
  • Happiness Project av Gretchen Rubin. Pausad.

Nya böcker

Bokrean har börjat och därmed årets köpfest!

  • Fruset ögonblick
  • Rött stoft
  • Stulna juveler
  • Rainbows End
  • Barnens stora lexikon
  • Celiaki : att inte tåla gluten
  • Den svarta boken
  • Children Of Hurin
  • Gåva från havet
  • Dino och lilla Kurren*
  • Begravda i sanden
  • Den stora spökräddningen
  • Arkitekturens historia
  • Vitnos – det lilla russet
  • Svart som silver
  • Inéz, min själs älskade
  • Lilla boken med stora tankar om Naturvetenskap
  • Krakel Spektakels ABC
  • Mössens julafton
  • 999½ kluriga gåtor
  • Aja baja, Alfons Åberg
  • Livet på en kylskåpsdörr
  • Min vän Henry
  • Morberg
  • Parvatis Elefant
  • Quillas amulett
  • Rött land, röd jord
  • Stora boken om barna Hedenhös

Intressanta länkar

Inga nya länkar denna vecka. Jag har knappt haft tid att läsa e-post, än mindre bloggar, för andra veckan i rad.😦

Kommentera

