Precious

Precious är en 16 år gammal flicka som väntar sitt andra barn tillsammans med sin far. Hennes mamma är ursinnig för att hennes dotter “stulit” hennes man och försöker inte ens skydda sin dotter. Precious trivs i skolan och har fina betyg trots att hon inte kan varken läsa, skriva eller räkna, men nu när hon är gravid andra gången kastar skolan ut henne. Hennes räddning blir en alternativ skola för ungdomar som hamnat utanför skolsystemet – Each one, teach one – och en engagerad lärare, Ms Blue Rain. Med Ms Rains hjälp lär sig Precious inte bara att läsa och skriva, hon får också för första gången i sitt liv vänner och träffar vuxna som är beredda att hjälpa henne.

Jag trodde att boken Precious av Sapphire skulle vara en nattsvart, deprimerande skildring av en fasanfull barndom och uppväxt i slummen, och det är det väl på sätt och vis också, men det är dessutom en berättelse om en ung kvinna som får en chans till ett bättre liv och som kämpar för att nå sina mål. Originaltiteln (Push) symboliserar just hur Precious behöver kämpa för att komma framåt,och är ett ord som återkommer berättelsen, både när hon föder sina barn (push  = krysta) och när hon för första gången läser en mening (push = kämpa på). Precious är därför på många sätt en framgångssaga, för även om boken inte lovar något “lyckliga i alla sina dagar” så ger den ändå hopp om att det går att vända utvecklingen. Jämfört med Elisabeth Georges nattsvarta Innan döden kom är Precious mycket hoppfullare.

Min bok innehåller både den svenska översättningen och den engelska originaltexten och jag måste verkligen säga att översättaren gjort ett hästjobb! Jag läste visserligen boken på engelska, men de bitar jag läst på svenska är klockrent översatta trots att texten är skriven som om Precious gjort det själv, med stavfel, svordomar och slanguttryck. Oavsett om man föredrar att läsa på svenska eller engelska så kan jag verkligen rekommendera Precious som en mycket gripande skildring av en ung kvinnas väg från misshandel och analfabetism till ett fortfarande osäkert men ändå mer människovärdigt liv.

Precious går just nu på bio och även om jag inte sett filmen själv så har jag bara hört bra saker om den. Rekommenderas av alla jag känner som sett den!

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: , ,

Kommentera

