Läsdagbok v7 och uppladdning inför bokrean

Nu laddar vi för bokrean! Jag har redan förbeställt en del böcker, men märker att jag inte ser fram emot själva rean lika mycket som jag gjorde för några år sedan. När jag var yngre och hade sämre råd, var bokrean en köpfest utan dess like – det var då jag bunkrade upp böcker för hela året! Numera har jag råd att köpa böcker året om, bara för att jag har lust, så då är det inte så konstigt att bokrean tappat en del av lockelsen för mig. Dessutom känns det som om själva bokrean tappat en del av sin själ, genom alla återkommande rea-upplagor. Det finns inte lika mycket spännande att botanisera bland helt enkelt. Och om man redan har en handfull trädgårdsböcker, men inga gröna fingrar, så är den avdelningen inte så lockande längre ..

Utläst

  • The big four av Agatha Christie. Spionroman. Hercule Poirot räddar världen från en James Bond-liknande sammansvärjning. Riktigt trevlig.
  • Liljecronas hem av Selma Lagerlöf. Till Marinas Klassiska Kvinnor-utmaning. En riktigt bra saga om prästdottern som får en elak styvmor, men räddas av kärleken.
  • Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elisabeth Gilbert. Den här boken har legat i min handväska sen nån gång i höstas och jag har läst ett eller ett par kapitel om jag ätit lunch ensam. Den har varit trevligt lunchsällskap och även om Elisabeth har en helt annan personlighet än jag, så har hennes sökande efter lycka och insikt inspirerat mig.

Pågående läsning

  • Främmande jord av Jhumpa Lahiri. Till bokcirkeln. Noveller. Jag har läst första delen och börjat på den längre sammanhängande historien. Bra skrivet, men inte riktigt i min smak.
  • Djävulen i sammet av John Dickson Carr. Det är mycket fokus på nya deckarförfattare numera, men för den skull ska väl inte de gamla mästarna glömmas bort? Carr är Mästaren när det gäller omöjliga mord och övernaturliga rysligheter med (möjligen) naturlig förklaring. Här handlar det om professor Fenton som säljer sin själ till djävulen om han får åka tillbaka i tiden till 1675 och försöka förhindra ett mord.
  • Halleluja liksom av Bob Hanson. Till Lilla Os Lyrikutmaning. Både roligt och bra och väldigt omväxlande, allt mellan prosadikter och enradare.
  • Fugitive Pieces av Anne Michaels. Till Orange Prize utmaningen
  • The Yiddish Policemen’s Union av Michael Chabon. Boken tål inte riktigt att jag läser andra böcker bredvid. Ser ut som om jag blir tvungen att sätta mig och läsa den från början mer koncentrerat.
  • 4 x dikter av Christine Falkenland. Till Lilla Os Lyrikutmaning. Väldigt bisarr och medvetet konstiga dikter. Rätt kul att bläddra i.
  • En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning för februari. Inte påbörjad.
  • Precious av Sapphire. Nya ettan på Bokustoppen och just nu filmaktuell. Jag har läst första kapitlet och är mycket imponerad av översättaren.
  • Odysséen av Homeros. Originalet. För att jag behöver en mer utmanande bok som kommer ta hela/halva våren att läsa.
  • Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning för januari. Pausad
  • När rött blir svart av Qui Xiaolong. Eftersom jag gillade första boken om kamrat kommissarie Chen så fortsätter jag omedelbart med nästa bok.
  • Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Pausad.
  • Min far hade en dröm av Barack Obama. Pausad.
  • Happiness Project av Gretchen Rubin. Pausad.

Nya böcker

Bara en ny bok denna veckan. Jag väntar på bokrean.

  • Linda – som i Lindamordet av Leif G.W. Persson.

Intressanta länkar

Inga nya länkar denna vecka. Jag har knappt haft tid att läsa e-post, än mindre bloggar.

Kommentera

