Predictably Irrational

Enligt Dan Ariely, författaren till Predictably Irrational, betraktar de flesta ekonomer världen som en helt rationell plats, där folk tar ekonomiska beslut efter moget avvägande och genom att väga fördelar mot nackdelar och göra det klokaste. Ariely själv tror att vi lever i en irrationell värld och att folk beter sig på ett förutsägbart irrationellt sätt. Han har i många år forskat på folks beteende i ekonomiska frågor, t.ex. hur köpbeteende ändras när priset gratis kommer in i ekvationen och om vi presterar bättre om vi får mer betalt. Han är starkt kritisk mot de ekonomer som tror att ekonomi bara handlar om formler och att man kan bortse från beteendevetenskap inom ekonomin.

Predictably Irrational är en samling berättelser om olika experiment Ariely och hans kollegor utfört och vilka slutsatser man kan dra utifrån dem. Det är bitvis väldigt rolig läsning, men också bitvis väl polemiskt när Ariely hävdar att hans experiment och tolkningar är självklart bättre än konkurrenternas. Mycket av det han skriver är välkänt sedan länge inom marknadsföring och det är roligt att se att Arielys experiment bekräftar det säljare vetat intuitivt länge. Jag har hört mycket gott om den här boken, men för mig levde den inte riktigt upp till mina förväntningar – det var för mycket jag hört förut och inte tillräckligt många aha-upplevelser.  För ett par år sedan läste jag Freakonomics av Levitt, och Predictably Irrational förlorar på jämförelsen. Det är dock en välskriven och lättläst bok om beteende-ekonomi och av den anledningen väl värd att läsa. 

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: