Läsdagbok v6

Utläst

Pågående läsning

  • Odysséen av Homeros. Originalet. För att jag behöver en mer utmanande bok som kommer ta hela/halva våren att läsa.
  • Liljekronas hem av Selma Lagerlöf. Till Marinas Klassiska Kvinnor-utmaning.
  • The Yiddish Policemen’s Union av Michael Chabon. Riktigt hårdkokt deckare, med lite samma tonfall som Watchmen. Dystert uppgivet, men inriktat på att göra det rätta.
  • Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning för januari. Nu när februaris böcker kommit får jag se om jag lägger undan denna till senare, eller avslutar den snabbt.
  • När rött blir svart av Qui Xiaolong. Eftersom jag gillade första boken om kamrat kommissarie Chen så fortsätter jag omedelbart med nästa bok.
  • Främmande jord av Jhumpa Lahiri. Till bokcirkeln.
  • Halleluja liksom av Bob Hanson. Till Lilla Os Lyrikutmaning.
  • Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Pausad.
  • Min far hade en dröm av Barack Obama. Pausad.
  • Happiness Project av Gretchen Rubin. Pausad.

Nya böcker

Rätt många nya böcker även denna vecka, både utmaningsböcker och såna jag bara har lust att läsa.

  • Masker och Svartkonster av Terry Pratchett.
  • Fugitive Pieces av Anne Michaels. Till Orange Prize utmaningen
  • 4 x dikter av Christine Falkenland. Till Lilla Os Lyrikutmaning.
  • En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning för februari.
  • Flera delar i Per Anders Fågelströms Stad-serie.
  • Varför dog Monica P? av Elisabeth Gilek.
  • Olunn, Lunnebok, idegran av Gunnar D Hansson. Dikter.
  • Precious av Sapphire. Nya ettan på Bokustoppen och just nu filmaktuell.
  • Sommarljus av Jón Kalman Stefánsson.
  • Pennskaftet av Elin Wägner. Till Marinas Klassiska Kvinnor-utmaning för perioden mars-april. 

Intressanta länkar

Mina fynd denna vecka:

  • Rebecka Reid recenserar Black no More by George S. Schuyler och gör mig väldigt nyfiken på denna dystopi där läkarna hittat ett sätt att göra svarta människor till nordiskt vita. Boken är skriven under Harlem Renessans-rörelsen (1920/30-tal) av en svart författare och diskuterar vilken betydelse ras har. Rebecka Reid menar att den fortfarande är aktuell eftersom vi fortfarande värdera människor efter utseende, även om ras kanske inte längre är avgörande.
  • Lyran recenserar Döden skall du tåla av Karin Fossum. Jag har läst några andra recensioner också och är ganska nyfiken på boken. Jag har blandade erfarenheter av Fossum, hon har dels skrivit helt lysande böcker som “Natt till den 14 november” och dels böcker jag tycker riktigt illa om som “Jonas Eckel”. Vilken kategori kommer denna hamna i?
  • Jag har ännu inte skrivit min recension av Penelopiaden, men när jag läser Lyrans blir jag frestad att låta bli. Lyran sammanfattar på ett bra sätt vad Penelopiaden handlar om och vad som gör den läsvärd. När jag väl skriver min recension får jag ta en lite annan vinkling.🙂

Ett svar

  1. Intressant jämförelse du gör mellan The Yiddish Policemen’s Union och Watchmen. Jag älskar ju båda, så jag tror du har rätt.🙂

    Precious är bra!

Kommentera

