Läsdagbok v5

Denna vecka fick jag en award av Fru E. Tack så jättemycket! Det kommer ett separat inlägg om den snarast (med 7 intressanta fakta och namnen på de jag skickar vidare till).

kreativblogger

Utläst

  • En röd hjältinnas död av Qui Xiaolong. Till Lilla Os deckarutmaning. Påminner märkligt nog en hel del om Isaac Asimovs Stålgrottorna, både den stillsamme polishjälten och den totalitära staten. Jag har läst den förut och tycker lika mycket om den den här gången. Det är bara att fortsätta med nästa bok i serien.
  • Penelopiad av Margaret Atwood. Till Myt-serie-utmaningen. Riktigt bra.
  • Predictably Irrational av Dan Ariely. Beteende-ekonomi. Hade en del intressanta experiment, men det kändes rätt mycket som om författaren slog in öppna dörrar.

Pågående läsning

  • Odysséen av Homeros. Originalet. För att den passar så bra till Penelopiaden och för att jag behöver en mer utmanande bok som kommer ta hela/halva våren att läsa.
  • Julys folk av Nadine Gordimer. Till Theresans Nobelpristagarutmaning.
  • Liljekronas hem av Selma Lagerlöf. Till Marinas Klassiska Kvinnor-utmaning.
  • The Yiddish Policemen’s Union av Michael Chabon. Riktigt hårdkokt deckare, med lite samma tonfall som Watchmen. Dystert uppgivet, men inriktat på att göra det rätta.
  • Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning för januari. Februaris bok är beställd, men har inte kommit än.
  • När rött blir svart av Qui Xiaolong. Eftersom jag gillade första boken om kamrat kommissarie Chen så fortsätter jag omedelbart med nästa bok.
  • Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Pausad.
  • Min far hade en dröm av Barack Obama. Pausad.
  • Happiness Project av Gretchen Rubin. Nu har jag läst kapitlet om februari och lägger undan boken igen till nästa månad.

Nya böcker

Nu börjar mina bokbeställningar ramla in och det har dykt upp nya böcker på pocketreabordet på ICA. Närmsta veckorna kommer boktravarna hemma växa och sen kommer bokrean! Köpstopp, någon?

  • I den innersta kretsen av Viveka Sten. Månadens reapocket på Bokia.
  • Rädda Felix av Helena Richardson.
  • Vackra flickors lott av Alexander McCall Smith.
  • I muntra damers sällskap av Alexander McCall Smith.
  • Vila på gröna ängar av Anne B. Ragde. Måste skaffa Eremitkräftorna också🙂
  • Främmande jord av Jhumpa Lahiri. Till bokcirkeln.
  • Halleluja liksom av Bob Hanson. Till Lilla Os Lyrikutmaning.

Intressanta länkar

Jag har börjat använda Google Reader och upptäckt att där kan man stjärnmärka blogginlägg man gillar. Tyvärr prenumererar jag på fler bloggar än jag egentligen har tid att läsa, det kommer ta sin tid innan jag läst ikapp, så det kan hända att blogginläggen jag rekommenderar har hunnit åldras lite. Här är veckans stjärnmärkta objekt:

  • Fru E. skriver om Simon Becketts andra deckare, Skrivet i eld. Jag har inte läst något av denna deckarförfattare, men hennes recension gör mig nyfiken.
  • Biblio File presenterar några versböcker som verkar väldigt spännande. Love that dog och Hate that cat handlar om en skolpojke som lär sig om poesi genom att skriva dikter till sin lärare.

Ett svar

  1. Simon Beckett är riktigt, riktigt bra!

Kommentera

