Läsdagbok v4

Utläst

Pågående läsning

De flesta av januari månads utmaningsböcker är utlästa, så nu fyller jag på med nya böcker för februari.

Nya böcker

Inga nya böcker denna vecka.

Intressanta länkar

Heather från Age 30+…A Lifetime of Books recenserar the Cruelest mile, som jag läst på svenska med titeln I isens grepp. Det är en helt fantastisk bok om kampen för att stoppa en difteriepidemi i Nome, Alaska, vintern 1925. I temperaturer som gick ner mot –50C kämpade en stafett av hundspann för att få fram vaccin innan det var för sent.  Den som sett filmen Day after Tomorrow minns kanske scenen där kylan kommer krypande utmed väggarna? En liknande scen finns i den här boken, med skillnaden att här är det på riktigt! Mycket läsvärd!

Rebecca Reid skriver om att inte kunna lämna biblioteket utan en lånebok i handen och i en av kommentarerna finns en länk till en sida om beroende av läsning och böcker. Jag skulle inte vilja kalla mig beroende, men jag har alltid haft böcker och läsning som en viktig del i mitt liv. På sista tiden har jag blivit mer och mer ointresserad av att köpa eller låna böcker, något som i första hand beror på att jag redan har hyllorna överfulla. Inte för att jag planerar något köpstopp, tvärt om kommer jag fortsätta köpa böcker så länge jag har råd och plats, men det är ganska härligt att inte känna någon brist på böcker. Ett eget bibliotek är min sorts himmelrike.

2 svar

  1. Ska också ta och läsa lite böcker till mina och andras utmaningar. Kanske inte skulle hoppat på alla…

Kommentera

