Släke

Släke av Håkan Östlundh är en typisk svensk deckare, första boken i en polisserie som hittills består av fyra böcker. Huvudpersonen är Fredrik Broman, nyinflyttad polis på Gotland. Boken var både snabbläst och bra, med en spännande mördarjakt och intressanta huvudpersoner.

Den svenska deckaremarknaden är ganska mättad för tillfället, det verkar gå tretton bra deckare på dussinet och sedan tillkommer alla det halvbra och dåliga. Östlundhs bok platsar för min del bland de bra deckarna, men följer mallen så pass att jag mycket snabbt kommer blanda ihop honom med de andra svenska deckarförfattare jag gillar, t.ex. Mari Jungstedt, Mons Kallentoft och Johan Theorin, för att bara nämna några. Tyvärr, eftersom Östlundh inte är sämre än andra svenska deckareförfattare, så är genren så övermättad att om jag råkat läsa Östlundh före några av de andra hade han säkert blivit en ny favoritförfattare, som det nu är kommer jag säkert läsa fler böcker av Östlundh om tillfälle bjuder, men det är ingen författare jag kommer gå och leta efter.

 

Läs även andra bloggares åsikt (via bloggar.se) om: , ,

Kommentera

