Läsdagbok v3

Denna veckan har jag läst en riktigt bra och gripande bok, men när jag var halvvägs igenom var jag väldigt osäker på om det var en bok jag kunde tänka mig att rekommendera andra att läsa. Den kändes för eländig, för dyster. När jag slog igen den efter att ha läst sista sidan var jag säker – det här är en bok jag KAN rekommendera. Det på baksidan utlovade lyckliga (eller i alla fall försonande) slutet kom till sist och med det en varm känsla av att det är en riktigt bra bok som även andra kan tycka om. 

Det är naturligtvis A spell of Winter jag pratar om. Läs den!

Utläst

  • A Spell of Winter av Helen Dunmore. Till Orange Prize-utmaningen.
  • Döden till mötes av Agatha Christie

Pågående läsning

  • Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning. Om en turkisk pojke som växer upp till att bli rövare och frihetskämpe.
  • Den döda arméns general av Ismaïl Kadaré. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning. Riktigt intressant, om än något dyster.
  • Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf. Till Martinas Klassiska Kvinnor-utmaning. Jag har bara läst första kapitlet än.
  • Predictably Irrational av Dan Ariely. Beteende-ekonomi. Full av intressanta anekdoter och forskningsresultat.
  • Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Nu vet jag vilken mekanism det är som gör att kroppen försöker hålla konstant vikt! Det enzym som styr hur fett lagras in i fettceller aktiveras inte bara av insulin (dvs av hur mycket socker och stärkelse vi äter) utan också om vi går ner i fettvikt. Om en bantare lyckas krympa fettcellerna försöker de omedelbart komma tillbaka till sin vanliga storlek igen, genom att ta upp mer socker ur blodet. Blodsockret sjunker, vi känner oss hungriga, och har snart ätit oss tillbaka till vår vanliga vikt igen. Tricket för varaktig nedgång är då att se till att det inte finns något för fettcellerna att ta upp, antingen genom att svälta sig, träna hårt (så all energi går åt till träningen) eller genom att undvika kolhydrater. Hmmm …
  • Min far hade en dröm av Barack Obama. Pausad.
  • Happiness Project av Gretchen Rubin. För att jag tänker göra 2010 till det bästa året i mitt liv! Jag har läst hela januari-kapitlet, så nu får boken vila till februari.

Nya böcker

Inga nya böcker denna vecka.

Intressanta länkar

Jag läste Brandon Sandersons trilogi Mistborn och älskade den. Nu kommer han ut med en ny bok och jag hittade en recension av Warbreaker hos Age 30+ … a lifetime of books. Den låter väldigt lockande!

10 svar

  1. Döda arméns general är dyster läsning, liksom flera av Kadaré om inte de flesta. Men jag tyckte den var så fascinerande när jag läste den, det var ju bara tjugo år efteråt också som generalen var där……jag har ofta tänkt på den boken när det varit tal om fredsprocesser och uppgörelser. tjugo år är ju ingen tid alls! Ica kortet firar ju 20 år t.ex. Var det inte nyss vi fick det?

    • Jag som fortfarande tycker 20 år är lång tid, tills jag börjar tänka på vad jag själv gjorde för tjugo år sedan och då är det ju alldeles nyss! Så tjugo år efter ett krig är tillräckligt länge för att ungdomar ska vara födda efter kriget, men inte så långt att de som var med ska ha dött av ålderdomssvaghet. Inte munter läsning, men fascinerande!

  2. hej igen! Michael Ondaatje Anils skugga är en bok som ännu bättre belyser de problem jag tog upp i förra inlägget. Var finns skulden, hur kan försoning ske?

  3. Oj vad du läser! Fixar du att hålla igång så många böcker?

    • Ja, du, vissa böcker blir ju liggande länge mellan gångerna jag öppnar dem. Oftast är det inga problem att fortsätta läsa där jag var, men det har hänt att jag läst om första kapitlet några gånger innan jag kommit vidare.🙂

  4. Hallå där, vad kul att du gillade A spell of winter. Det gjorde jag med! Hoppas mitt problem med internet löser sig så jag kan skriva om den bara🙂

  5. Jag tyckte också verkligen om Helen Dunmores bok. Och visst är det väl en bok som många kan tycka om? Själv älskar jag när det är dystert och sorgligt. Gärna i kombination med vackert, precis som här. Härligt vemodigt. Läs gärna mitt inlägg, jag skulle jättegärna höra din åsikt om de frågor på historien jag tar upp där. /Therese

    • Det är en bok som jag absolut kommer rekommendera andra och kanske tom ge bort! Det var bara ett tag i mitten som jag tyckte det var lite för mycket elände, men bra var den hela tiden.

Kommentera

