2009 i backspegeln

Jag har haft fullt upp med att börja 2010 bra, att jag inte hunnit summera upp 2009, så bättre sent än aldrig – här kommer min slutsummering för 2009:

  • Böcker läst: 153
  • Ungefär 50/50 manliga författare/kvinnliga författare image
  • Jag har läst flest deckare (ca 1/3), därefter vanliga romaner (ca 1/4) och på delad tredje plats Barn/ungdomsböcker och SF/Fantasy (ca 1/7 vardera) image
  • De flesta böcker jag läste var skrivna av författare från USA, Storbritannien eller Sverige. Totalt läste jag böcker skrivna av författare från 27 länder. image
  • Jag läste flest böcker på svenska (ung. 3/4), ett antal på engelska och en barnbok på tyska. Målet för 2010 är att öka andelen böcker lästa på något annat språk än svenska och engelska. Det borde inte vara så svårt🙂 image

3 svar

  1. Vad många länder du prickade in! Imponerande!🙂

  2. Vilken variation du har i val av böcker, kul! Om du vill läsa fler på andra språk kan du försöka sätta tänderna i Reckless när den väl kommit ut (släpps 14/9) Det är Cornelia Funkes nya roman och den släps på svenska, engelska och tyska samtidigt. Så om du känner att du tagit dig vatten över huvudet med den tyska kan du ju gå över till svenska eller engelska😛

    Ska bli kul att följa din läsning 2010,
    Melina

    • Cornelia Funke har jag läst en del av, bl.a. barnböckerna om spökjägarna, och det jag läst har varit bra, så det låter spännande med en ny bok från henne i höst.

Kommentera

