Läsdagbok v2

Jag har en hel hög böcker som jag går och bläddrar lite i, läser ett kapitel i än den ena, än den andra boken, men har svårt att verkligen fastna i någon. Två böcker utlästa denna vecka ger lite mer hopp om att få mer än några få böcker utlästa denna månad – känns lite tidigt att få utmaningsstress i januari! Ovanligt nog tog det flera dagar in i månaden innan jag läste min första boksida och jag har fortfarande inte riktigt kommit upp i hastighet. Samtidigt är det rätt skönt att kunna dra ut på läsningen och låta det ta tid. Framför allt när det är intressanta böcker alltihop!

Utläst

  • Släke av Håkan Östlundh. Första boken i Lilla Os deckarutmaning. Östlundhs första deckare och faktiskt riktigt bra. Närmast en karbonkopia av andra framgångsrika svenska deckarförfattare (t.ex. Marie Jungstedt för att ta en annan författare som skriver om Gotland), ,men ändå läsvärd.
  • The Brief Wondrous life of Oscar Wao av Junot Diaz. För en online-läscirkel jag är med i. Också bra.

Pågående läsning

  • Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning. Om en turkisk pojke som växer upp till att bli rövare och frihetskämpe.
  • Den döda arméns general av Ismaël Kadaré. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning.
  • Gösta Berlings saga och Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf. Första författaren i Martinas Klassiska Kvinnor-utmaning är Selma Lagerlöf och jag har svårt att välja var jag ska börja. Ett av alternativen där är Liljecronas hem, som ska ha anknytning till kavaljererna på Ekeby och då känns som om det är bra att ha läst Gösta Berlings saga först. Herr Arnes penningar, det andra alternativet, ingår i samma pocketbok jag har som Liljecronas hem (och Körkarlen) och då ligger det nära till hands att börja från början i boken. Resultatet av min obeslutsamhet blir väl förmodligen att jag växlar mellan böckerna, så får vi se vad som hinner bli utläst i januari.
  • Predictably Irrational av Dan Ariely. Beteende-ekonomi. Full av intressanta anekdoter och forskningsresultat.
  • Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Inget mer läst denna vecka.
  • Min far hade en dröm av Barack Obama. Jag har inte läst något denna vecka, men boken är fortfarande intressant.
  • Happiness Project av Gretchen Rubin. För att jag tänker göra 2010 till det bästa året i mitt liv!

Nya böcker

Jag håller på att samla på mig de böcker jag behöver för 2010s utmaningsläsning.

  • Låt tistlarna brinna. Till Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning. (se ovan)
  • Släke. Första boken i Lilla Os deckarutmaning. (se ovan)
  • A spell of winter av Helen Dunmore. Till Orange Prize utmaningen.
  • Happiness Project av Gretchen Rubin (se ovan).
  • Brott och straff av Fjodor Dostojevsky. För att jag vill läsa den och den just kommit i ny pocketutgåva.
  • Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. För att jag vill läsa den och den också just kommit i ny pocketutgåva.
  • Ulysses av James Joyce. För att jag vill läsa den och den också just kommit i ny pocketutgåva.
  • Julys folk av Nadine Gordimer. Till Theresans Nobelpristagarutmaning.
  • Jag såg kärleken och döden av Erik Eriksson. Vietnamkriget.
  • Saknad i strid av James Webb. Om Vietnam-veteraner.

Kommentera

