Läsdagbok v1

Första veckan 2010 har gått och jag är tillbaka på arbetet. Jag har börjat läsa böcker från min 2010-lista och faktiskt hunnit läsa ut årets första bok – The Graveyard Book! Den var iofs inte så utmanande …

Nu håller jag på med The Brief Wondrous Life of Oscar Wao och den är lite mer att bita i. Den är skriven på en blandning av engelska och spansk slang (vars mening som tur är för det mesta framgår av sammanhanget) och handlar om en kille som inte har det så lätt i livet, mest för att han är kraftigt överviktig och dessutom SF-nörd. På köpen får man en del Dominikansk historia och bra personporträtt. Hittills är den väldigt bra, men inte precis lättläst.

Annars lägger jag en hel del tid på ett nytt, icke-bok-relaterat projekt. Jag tänker nämligen följa med i Gretchen Rubins Happiness Project under 2010 och försöka förbättra mitt liv. Jag är rätt nöjd med det liv jag har, men jag är också ganska säker på att det kan bli ännu bättre. Förmodligen tyvärr på bekostnad av min blogg- och lästid, men det får det vara värt. Den som är intresserad är välkommen över på min livsstilsblogg En väl avrundad kvinna.

Utläst

  • The Graveyard Book av Neil Gaiman. Spännande ungdomsbok inspirerad av Djungelboken. Den gjorde mig väldigt sugen på att läsa originalet!

Pågående läsning

The Brief Wondrous life of Oscar Wao av Junot Diaz. För en online-läscirkel jag är med i. Diskussionen skulle egentligen börja nu, men jag har bara precis börjat läsa den.

Gösta Berlings saga och Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf. Första författaren i Martinas Klassiska Kvinnor-utmaning är Selma Lagerlöf och jag har svårt att välja var jag ska börja. Ett av alternativen där är Liljecronas hem, som ska ha anknytning till kavaljererna på Ekeby och då känns som om det är bra att ha läst Gösta Berlings saga först. Herr Arnes penningar, det andra alternativet, ingår i samma pocketbok som Liljecronas hem (och Körkarlen) och då ligger det nära till hands att börja från början i boken. Resultatet av min obeslutsamhet blir väl förmodligen att jag växlar mellan böckerna, så får vi se vad som hinner bli utläst i januari.

Predictably Irrational av Dan Ariely. Beteende-ekonomi. Full av intressanta anekdoter och forskningsresultat.

Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Inget mer läst denna vecka.

Min far hade en dröm av Barack Obama. Jag har inte läst något denna vecka, men boken är fortfarande intressant.

Nya böcker

Jag hittade en utförsäljning av pocketböcker, 4 för 99:-🙂

  • Änklingen av Ray Kluun. Fortsättningen på En sorts kärlek.
  • Dagen efter av Lionel Shriver. Jag har aldrig läst Shriver, men hör mycket om hennes böcker.
  • Bounty av Val McDermid. Deckare. Har en av myteristerna från Bounty hittats i engelska Lake District?
  • Jag går bara ut en stund av Isobel Hadley-Kamptz.. Gripande om att inte kunna få barn.
  • Fyrmästarens dotter av Ann Rosman. Månadens pocketerbjudande på Bokia. Det är fullkomligt livsfarligt att äta lunch bredvid en bokhandel varje arbetsdag!

Intressanta länkar

Jag håller på att drunkna under nya inlägg på de bloggar jag följer, men den lilla lästid jag har försöker jag lägga på böcker, inte bloggar. Om några veckor kanske jag kommer upp till ytan och kan börja tipsa om intressanta länkar igen, men just nu är det lite för överväldigande med allt som skrivits under julhelgen som jag inte läst.

Kommentera

