Läsdagbok v53

Gott nytt år och god fortsättning, allihop! Under år 2009s sista dagar skyndade jag mig att avsluta så många utmaningar som möjligt, men det blev ändå en hel del böcker olästa. Framför allt Bokustoppenutmaningen 2009 var i mastigaste laget – av 53 böcker fick jag läst knappt 30. Då lyckades jag ändå hinna med drygt 150 böcker under 2009. Förhoppningsvis blir 2010års Bokustoppenutmaning enklare att klara av!

Dagarna runt nyårsafton har jag knappt hunnit läsa något alls, jag har varit upptagen med att planera andra mål för 2010 (nyårslöften!), så nu är det dags att komma igång med utmaningarna för 2010.

Utläst

  • Ut och stjäla hästar. Till Lyrans Jorden Runt på 8 böcker-utmaning för 2009.
  • A Princess of Mars. Bara för att🙂
  • Candide. En klassiker som finns på en 1001 bästa böcker-lista jag håller på att beta av.

Pågående läsning

Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Inget mer läst denna vecka.

Min far hade en dröm av Barack Obama. Jag har inte läst något denna vecka, men boken är fortfarande intressant.

Alla namnen av José Saramago. Månadens nobelpristagare för december. Inte påbörjad. Åker tillbaka i hyllan eftersom det är en ny Nobelpristagarutmaning för 2010 nu.

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Till utmaningen att läsa Selma i jul. Påbörjad för sisådär trekvarts år sedan, så jag får väl börja om från början (igen). Jag vill gärna ha den utläst innan Martinas nya Klassiska Kvinnor-utmaning börjar i januari, eftersom ett av alternativen där är Liljecronas hem, som ska ha anknytning till kavaljererna på Ekeby. Känns som om det är bra att ha läst Gösta Berlings saga först, då. Jag har inte kommit någonstans än, men den ligger som tvåa i läshögen.

The Brief Wondrous life of Oscar Wao av Junot Diaz. För en online-läscirkel jag är med i. Diskussionen skulle egentligen börja nu, men jag har bara precis börjat läsa den. Den här boken ligger överst i läshögen!

The Graveyard Book av Neil Gaiman. Julklappsbok. Spännande ungdomsbok inspirerad av Djungelboken. Jag har läst de första kapitlen.

Nya böcker

Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen. Deckare. Andra delen i Hammarbyserien.

Flickorna i Villette av Ingrid Hedström. Deckare. Andra delen i Villette-serien.

Predictably Irrational av Dan Ariely. Handlar om de “dolda krafter som formar våra beslut”. Väldigt intressant. Jag har läst första kapitlet och om jag inte hade mer angelägna utmaningsböcker skulle den här ligga högst i läshögen!

Intressanta länkar

Jag hittade ett blogginlägg hos As Usual, I Need more bookshelves om att istället för att gå med i (för många) läsutmaningar, så kan man nöja sig med att lista vilka böcker man skulle vilja läsa om man gick med i utmaningen. Det är ju oftast att göra läslistan som är det roligaste …

Jag får erkänna att det är så jag brukar göra med de läsutmaningar jag hittar på utländska bloggar; det känns ofta så meningslöst att gå med i en engelskspråkig utmaning när jag vill skriva mina recensioner på svenska. Eftersom jag nästan enbart läser böcker från mina egna hyllor behöver jag inte nöja mig med att skriva läslistor, jag kan stapla upp de böcker jag vill ha med. Det är ännu roligare och ibland är det den impuls jag behöver för att faktiskt läsa de inblandade böckerna!

2 svar

  1. candide är en älskad klassiker även hos mig. jag använder mig alltid av uttrycket -odla min egen trädgård – som candide till slut kommer på att han ska göra.. =)

    • Candide var mycket mörkare än jag mindes den från tonåren. Då såg jag bara de dråpliga händelsena och humorn, nu fastnar skratten i halsen litegrann.

Kommentera

