Mer utmaningar för 2010

Jag har gått igenom mina läslistor för 2010 och bestämt mig för att lägga till några utmaningar trots att jag förmodligen redan har för mycket.

  • Lilla Os deckarutmaning passar mig som läser många deckare. Det är alltid spännande att upptäcka nya författarskap!
  • Jag har bestämt mig för att successivt läsa alla vinnare av Hugo Award för bästa SF/Fantasy-roman, och börja med 2009-års vinnare the Graveyard Book av Neil Gaiman (som jag mycket lämpligt fick i julklapp).
  • Jag håller på och betar av titlar på några olika listor över världens 1000 bästa böcker och det tänker jag fortsätta med under 2010. Eventuellt införskaffar jag den svenska versionen av 1001 böcker du måste läsa innan du dör, annars nöjer jag mig med de listor jag hittat på internet. Mitt mål är att läsa minst  1%, 10 böcker av 1000, varje år. Jag kommer kanske aldrig bli färdig med dessa listor, men det är roligt att försöka.
  • Jag vill läsa minst 4 böcker på något annat språk än svenska eller engelska. De språk som kan komma i fråga är i första hand tyska och franska, två språk som jag läste på gymnasiet men inte använt sedan dess. Det vore roligt att öva upp åtminstone ett av dessa språk.
  • Jag vill läsa minst 100 böcker under 2010. Jag har precis läst årets 150:e bok för 2009 (tjockare kapitelböcker för barn inräknade), men sänker ambitionen lite för nästa år, för att kunna läsa lite tyngre böcker (typ Middlemarch) utan att behöva känna stress.
  • Tillagt 28/12-09: Jag har också anmält mig till War through the Generations: Vietnam War. Här handlar det om att läsa minst 5 böcker böcker som handlar om eller utspelar sig under Vietnamkriget.

Utöver detta kommer jag försöka få en bra blandning av gamla olästa böcker, nyinförskaffade böcker och omlästa böcker.

Vad tror ni om mina läsmål?

5 svar

  1. Hjälp, och jag som trodde att jag hade tagit mig vatten över huvudet. Du är verkligen en riktig superläsare!

    • Jag läser väldigt snabbt, men visst har jag tagit mig vatten över huvudet. Å andra sidan tycker jag inte det är hela världen om jag siktar lite för högt – de böcker jag inte hinner eller orkar med får jag väl läsa något annat år.

  2. Paula, Thanks for signing up for the Vietnam War Reading Challenge! We will have you on the official participants list later today!

  3. Jag säger bara wow! Det är minsann inte lite du har tänkt hinna med under nästa år. Jag önskar dig ett stort lycka till och jag håller tummarna för att du ska ro det mesta (om inte allt) i land.

Kommentera

