Läsdagbok v51

Nu närmar vi oss julafton och min lästid går mot noll. Sista arbetsveckan är avklarad, julkorten signerades och postades i början på veckan, jag har slagit in och skickat presenter till de vi inte träffar under julen och storstädning pågår parallellt med julbak. Naturligtvis är årets julklapp en bok, jag tror jag har böcker som present till alla i år, men det blir en hel del filmer, spel och leksaker under granen också. 

Jag vågar inte skriva här vad jag tänker ge bort i julklapp (ifall någon av mottagarna läser min bokblogg), men undrar: Ska ni andra ge bort böcker i julklapp?

Utläst

Fienden av Desmond Bagley. Jag började läsa och samla på Bagleys böcker när jag var i tonåren och gillar dem fortfarande. Fienden har jag läst många gånger. Det här är inte Bagleys bästa men att den delvis utspelar sig i Stockholm är lite roligt.

Pågående

Agnes Cecilia – en sällsam historia av Maria Gripe. Gripes böcker är underbara och jag fick plötsligt lust att läsa om Agnes Cecilia.

Middlemarch av George Eliot. Det går framåt, men väldigt långsamt.

Protein Power av M.R. & M.D. Eades.

Pengar av  Viktoria Benedictsson. November och decembers bok i Klassiska Kvinnor-utmaningen. Jag har läst första kapitlet.

Min far hade en dröm av Barack Obama. Spännande om världens mäktigaste mans uppväxt.

Ut och stjäla hästar av Per Petterson. En av månadens böcker i Lyrans Jorden runt-resa. Jag började på den och lät den ligga framme, så nu är det min man som läser den och jag får vänta tills han är klar. Verkar som om han gillar den!

Alla namnen av José Saramago. Månadens nobelpristagare. Inte påbörjad.

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Till utmaningen att läsa Selma i jul.

Nyköpt

Bara en ny bok denna vecka🙂 Jag sparar mig till julafton.😉

A Princess of Mars av Edgar Rice Burroughs, författaren som skrev Tarzan. Låter lite som Blixt Gordon-filmen med Max von Sydow om någon minns den?

Bokus-utmaningen

Ingen ändring alls sen förra veckan. Nu börjar det bli tjatigt🙂

  1. Hjärtdjur av Herta Müller
  2. Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson
  3. Skumtimmen av Johan Theorin

Länkfynd

Jag fick en massa lästips från Bokhoras JohKs 00-tal. Bl.a. blev jag påmind om Jonathan Safron Foer som jag fortfarande inte läst något av trots att hans böcker varit mycket omtalade. Med tanke på hur mycket nya böcker som hela tiden dyker upp hinner de väl bli bortglömda innan jag hinner läsa dem.

BOKMANIA tipsar om Nordiska rådets litteraturpris. Årets kandidater är nominerade. Mer information finns på Nordiska rådets litteraturpris hemsida. Tidigare års vinnare är bekvämt listade på litteraturprisets wikipedia-sida (informationen finns även på hemsidan, men är behändigare tabulerad i wikipedia).

Nu har utmaningarna för 2010 börjat presenteras, men mer om det i ett annat inlägg.

Kommentera

