Bokustoppen 2010

Jag har förstått att det finns ett visst intresse för en fortsättning av Bokustoppen-utmaningen, men i en lite mindre omfattning. Nytt för 2010 blir att det finns två varianter, a och b:

a) Läs en bok i månaden, totalt 12 böcker. Böckerna måste legat på minst en av Bokus topplistor för skönlitteratur i pocket, men kan ha legat på vilken plats på listan som helst. Böcker som legat på Bokustoppen under 2009, efter att Bokus började med veckotopplistor, är också ok.

b) Läs alla böcker som hamnar på plats 1 på Bokus topplista för skönlitteratur i pocket under 2010. Det kan bli maximalt 52 böcker, men erfarenheten säger att samma bok ofta ligger många veckor på första plats. 2009 hamnade 7 olika titlar på första plats mellan vecka 14 och 51.

Jag kommer varje månad göra ett inlägg dit man kan länka när man läst någon bok som passar utmaningen, så det blir lätt att hitta varandras recensioner.

Själv ska jag försöka hinna med både variant a och b, dvs. både läsa alla förstaplaceringar och dessutom ytterligare tolv böcker från andra placeringar på listan.

23 svar

  1. […] Min egen Bokustoppenutmaning fortsätter med Bokustoppen 2010. […]

  2. Åh, jag kan inte välja, men jag tror det blir en kombination av de två varianterna. Jag kommer att utgå från variant b) men om den boken som ligger på förstaplatsen inte alls är intressant för mig kommer jag att välja en annan på listan🙂

  3. Jag är med! Kör med b-varianten. Alla ettor kan räcka nog!

  4. Vi börjar i vecka 2 då antar jag för det är väl då v1:s topplista tillkännages?!

  5. Kul att ni vill vara med, Therese och Maria (Paperback Lover)!
    Ja, det börjar med topplistan vecka 1, publicerad vecka 2.🙂

  6. Tänker göra ett lite bättre försök i år. Gick ut starkt, men sedan blev listan så hemskans lång att jag gav upp. Men nya tag nästa år!

  7. Jag har nog tänkt att försöka med variant a!

  8. Alltså jag skriver in dig men kommer jag att hinna med????? Kul att se vad som är i ropet om inte annat……….

  9. […] av Christian Mørk. En mörk, spännande saga, någonstans mitt emellan deckare och fantasy. Till Bokustoppenutmaningen; den låg på Bokus topplista vecka […]

  10. Jag kommer hänga på i år igen, även om det gick dåligt förra året.🙂 Jag kör nog samma variant som Maria, utgår från ettorna men om det är någon jag inte vill läsa så väljer jag annan från listan.

    Jag fortsätter på förra årets lista också, ska försöka hinna läsa så många som möjligt av de böckerna, helt enkelt.

  11. […] för mars och lite annat jag har lust att läsa. När jag kollar mina listor ser jag att Bokustoppen-utmaningen blivit lite försummad, så jag plockar fram flera böcker som platsar där. Plockar bort lite […]

  12. […] av Deborah Smith. Till Bokus Top1-utmaningen. Inte min sorts bok, men trevlig att läsa […]

  13. […] Utan ett ord av Linwood Barclay. Till Bokustoppen-utmaningen. […]

  14. […] av Sheila O’Flanagan. Till Bokustoppen-utmaningen. Trevlig […]

  15. Hejsan!

    Jag tänkte också hänga med på den här utmaningen. Är lite sent ute men hittade utmaningen nu och tyckte den lät kul. Jag kommer att köra variant b.

  16. […] Utan ett ord av Linwood Barclay. Till Bokustoppen-utmaningen. […]

  17. […] Utan ett ord av Linwood Barclay. Till Bokustoppen-utmaningen. […]

  18. Jag hoppar på den här utmaningen nu. Bättre sent än aldrig🙂 Jag antar utmaning b)

  19. Välkommen Cicci och Frida!

  20. […] av Paolo Coelho. Till Bokustoppenutmaningen. Ligger i […]

  21. […] jag började blogga läste jag om Paulas utmaning och tyckte det var en riktigt kul idé. Nu när jag börjat blogga tänkte jag att jag hoppar på i […]

Kommentera

