Läsdagbok v.50

Det första jag gjorde denna vecka var att lista alla böcker jag behöver läsa i december för att avsluta alla läsutmaningar jag val att vara med på. Det blev en ganska lång lista – mycket fler böcker än jag kan räkna med att faktiskt hinna läsa på en mångad. Som vanligt tänker jag ju inte avstå från att läsa det jag har lust med, så om jag i slutet av december har en lista över lästa böcker som består av hälften utmaningsböcker, hälften spontanläsningsböcker så är jag nöjd. De böcker som ligger på mina utmaningslistor är ju också böcker jag vill läsa; det är ju egentligen bara prioritetsordningen som påverkas när jag hoppar på en utmaning. De utmaningar som inte blir avslutade får helt enkelt spilla över på nästa år!

Hur går det med era läsutmaningar? 

En hel del lästid denna vecka har gått till en lärobok jag läser i jobbet. Det har varit jätteroligt att få fördjupa mig i ett ämne som jag normalt bara fuskar i på arbetstid.

Jag vet att många bokbloggare jobbar på bibliotek och bokhandlar eller som lärare och att gränserna där är mer flytande mellan något man läser för nöjes skull och något man läser för att kunna rekommendera till andra.

Ni som inte jobbar med böcker till vardags, hur mycket  påverkar era arbeten er privata lästid?

Utläst

Ormbäraren av Unni LIndell – något helt annat än Mystiska Milla och spökskolan! Första boken om kriminalkommisarie Cato Isaksen handlar om kvinnomisshandel och hämnd. Och väldigt mycket om kommisarie Catos medelålderskris, komplett med otrohet, ung älskarinna, särkullsbarn, skilsmässa och ånger.

Kärlekens väv av Ahdaf Soueif. Äntligen utläst!

Pågående

Jag har som sagt fyllt på läshögen på nattduksbordet.🙂

Middlemarch av George Eliot. Det går framåt, lite varje vecka.

Protein Power av M.R. & M.D. Eades. Jag har läst förbi avdelningarna “Assessing your risk” (vilka problem man kan förvänta sig om man äter för mycket kolhydrater) och  “The protein power plan” (hur dom tycker man ska äta istället) och ska strax börja på “Why this plan will leave you healthy and thin” (varför den västerländska dieten är livsfarlig och varför man blir frisk om man äter tvärtemot myndigheternas kostråd).

Pengar av  Viktoria Benedictsson. November och decembers bok i Klassiska Kvinnor-utmaningen. Inte påbörjad.

Min far hade en dröm av Barack Obama. Så bra skriven att den skulle varit intressant även om författaren var helt okänd. Jag har läst ett par kapitel.

Ut och stjäla hästar av Per Petterson. En av månadens böcker i Lyrans Jorden runt-resa. Inte påbörjad.

Alla namnen av José Saramago. Månadens nobelpristagare. Inte påbörjad.

Nyköpt

Snow crash av Neal Stephenson, en sf-författare jag är väldigt nyfiken på.

Kärlek, vänskap, hat av Alice Munro. En novellsamling som varit rätt omtalad senaste året, speciellt efter att Munro fick Man Booker International Prize 2009 i somras. Priset delas inte ut till något speciellt verk, utan till ett författarskap i världsklass.

Bokustoppen

  1. Hjärtdjur av Herta Müller
  2. Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson
  3. Skumtimmen av Johan Theorin

Inga nya böcker denna vecka.

Vill ha

Återigen en vecka utan speciellt mycket boksurfande. Jag har lagt till några böcker på min önskelista (framför allt nobelpristagare), men har inga speciella länkar att dela med mig av.

4 svar

  1. Just Bokusutmaningen har spårat ur lite och jag har en löjligt lång lista att läsa. Bra boktips dock!

    • Ja, Bokusutmaningen har blivit lite för mycket för mig också. Det hamnar en hel del intressanta böcker precis utanför top-3 också, har jag märkt!

  2. Hej!

    Har du fått ditt bokpaket?

    undrar
    Din hemliga bokvän
    som börjar bli lite orolig för att paketet kommit bort.

Kommentera

