Bokinlägg – pocketbyte

Inför pocketbytet till jul, även kallat Julklappspåse Large – specialare, ska alla deltagare skriva ett inlägg som handlar om böcker och läsning. Hemliga bokvänner och andra får ställa hur mycket följdfrågor som helst!😉

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?

Jag håller mig inte avsiktligt  till någon speciell genre, men det blir ungefär en tredjedel deckare, en femtedel allmänna romaner och en åttondel vardera av fantasy och ungdomsböcker.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)

Den författare jag har flest titlar av är Agatha Christie, eftersom jag har så gott som allt hon skrivit. Andra favoritförfattare som jag har mycket av är Brandon Sanderson (Mistborn-serien har jag), Robert Jordan (Wheel of time-serien), Robert van Gulik, Charlaine Harris (True Blood-serien), Robert A. Heinlein och John Dickson Carr. Författare jag verkligen gillar brukar jag samla på. 

Bland vanliga romaner gillar jag klassiker, t.ex. Jane Austen, Charles Dickens och systrarna Brontë. Mer moderna författare jag läst och gillat och skulle vilja läsa mer av är Paul Auster (har läst Illusionernas bok, äger även New York triologin), Sara Gruen (har läst Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow), Joyce Carol Oates (har läst Mörkt vatten, äger även Blonde, Dödgrävarens dotter, Den tatuerade flickan och Svart flicka, vit flicka oläst) och J.M.G.Le Clézio (har läst Skattsökaren, har Öken i hyllan).

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?

Jag läser lika bra på engelska som på svenska och önskar jag kunde säga det samma om min gymnasietyska och –franska.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?

Jag lyssnar aldrig på böcker, mest för att jag inte har kommit på något bra tillfälle att göra det. När jag kör bli blir det radionyheterna och på promenad har jag oftast trevligt sällskap, så då passar det inte med ljudböcker. Jag tar gärna emot förslag på när det passar att lyssna på böcker!

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?

Jag är en riktig ekorre och så fort jag fått mer än ett par böcker av en och samma författare i hyllan så känns det som om jag samlar på den. Min stora samling är, som jag skrev ovan, Agatha Christies böcker. Andra författare jag har allt av är Liza  Marklund, Arnaldur Indridason, Jane Austen och J.K.Rowlings.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?

Jag har tyvärr ingen sådan lista över allt jag äger eller läst; det skulle bli alldeles för mycket att göra en sådan lista nu. Jag läser runt hundra böcker om året, lite olika beroende på hur mycket annat jag gör, men utslaget över hela mitt liv har jag säkert läst långt över tusen böcker. Det jag läst senaste året finns listat här på bloggen, i mina månadssammanfattningar.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)

Jag läser både för förströelse och för att lära mig mer om världen. Genom böcker kan jag resa till andra delar av världen och en stund få vandra i någon annans skor. Alltid lär jag mig något, om inte annat så om människans natur.  Böckerna ger mig en möjlighet att bli bekant med främmande kulturer och även samhällets baksida, något jag inte skulle vilja göra av egen erfarenhet.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?

Det senaste året har jag försökt spränga mina ramar och aktivt pröva genrer och författare jag inte trott att jag skulle tycka om, givetvis med blandat resultat. Jag har fortfarande inte hittat någon Chick-Lit som jag tycker odelat bra om. En anledning till att jag försöker läsa allt är att jag är nyfiken.🙂 Om många människor gillar något (t.ex. chick-lit) vill jag också pröva och se vad det är som är så bra.

En annan genre jag tar det lite försiktigt med är BOATS (based on a true story). De kan vara bra, men eftersom det oftast är eländes-litteratur så räcker det med nån om året.

En författare jag undviker är Camilla Läckberg (baserat på den bok av henne jag läsa), men faktum är att jag börjar bli nyfiken även där.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?

En genre jag är ganska obekant med är chick-lit. Jag har alltid trott att den inte passar mig, men samtidigt så finns det säkert någon bok även i denna genre som jag verkligen skulle gilla om jag bara kunde hitta den. Här tar jag gärna emot förslag på riktigt bra författare!

Jag är också nyfiken på tecknade romaner (Graphical novels). Det är en genre som kommit stort på senaste åren, men som jag är nybörjare på.

En tredje genre som intresserar mig är fakta – vilka faktaböcker tycker ni andra är bra?

Ett fjärde område är latinamerikanska författare. Här finns författare som Isabel Allende, Clarise Lispector och Paulo Coelo, författare jag inte läs någon bok av.

Ett femte område är sjuttio- åttio- och nittiotalsromaner. Det är en genre som jag har försummat helt🙂 dels för att jag var för ung på 70- och 80-talet och sedan för att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Man hör ju mest om nyutkomna böcker eller om de riktiga klassikerna. Halvgamla böcker är blir ganska försummade.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?

De titlar jag verkligen letar efter är oftast böcker som inte längre är i tryck, t.ex. antikvariska barnböcker. Jag skulle bli verkligt lycklig över en begagnad Trollkarlen från Oz,  Stieg Trenter (som i.o.f.s. ska börja återutges) eller Maria Lang.

Bland böcker som är i tryck är det både aktuella snackisar som lockar mig och riktigt gamla böcker. Numera är all världens böcker bara ett knapptryck bort, så det svåra är att välja bort, inte att hitta böcker att önska sig!

3 svar

  1. Nu får jag fundera! När kommer inlägget om annat (allergier, filmer, godis och så vidare)?

  2. Jag väntar med spänning!

Kommentera

