Läsrapport v48

Jag håller på med många böcker samtidigt nu, så även om jag hinner läsa en hel del så blir inte mycket utläst.

Utläst

Innan döden kom av Elisabeth George. Gripande och spännande om hur illa det kan gå i Londons förorter. 12-årige Joel vill så väl och gör vad han kan för att hjälpa sin familj, men allt blir bara värre och värre.

Pågående

Middlemarch av George Elliot  – inget läst denna vecka; min lästid har varit begränsad och jag har prioriterat andra böcker.

Kärlekens väv av Ahdaf Soueif – det går framåt, men ganska trögt. Förhoppningsvis blir jag färdig nästa vecka så jag kan börja på nästa bokkcirkelbok. Kärlekens väv skulle varit utläst i början av november, men var mycket segare än jag väntat mig.

Protein Power av M.R. & M.D. Eades– jag läser några sidor till då och då. Mycket lärorikt om hur kroppen fungerar.

The Wind in the Willows av Kenneth Grahame -  Jag är ungefär halvvägs och herr Padda har just smitit från sina vänner och hamnat i domstolen efter att ha kraschat en stulen bil.

’Some people would consider,’ [the Clerk] observed, ‘that stealing the motor car was the worst offence; and so it is. But cheeking the police undoubtedly carries the severest penalty; and so it ought. Supposing you were to say twelve months for the theft, which is mild; and three years for furious driving, which is lenient; and fifteen years for the cheek, which was pretty bad sort of cheek, judging from what we’ve heard from the witness-box, even if you only believe one-tenth part of what you heard, and I never believe more myself – those figures if added together correctly, tot up to nineteen years – ‘

‘First rate!’ said the Chairman.

‘ – So you had better make it a round twenty years and be on the safe side,’ concluded the Clerk.

Lyckan och ett par blå skor av Alexander McCall Smith – senaste pocketboken i Damernas Detektivbyrå-serien. Den här boken passar bra nu när Lyrans Jorden runt-utmaning nått Afrika. Jag är inte jätteförtjust i Alexander McCall Smiths böcker, men med lagom mellanrum är de ganska charmiga. Jag har just läst hur Mma Makutsis fästman blir helt förskräckt när han inser att hans fästmö är feminist, något han är vettskrämd för; ett underbart stycke komedi!

Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen (bok 1 i Hammarbyserier – jag har kommit ca 25 sidor. Boken börjar med en beskrivning av hur en 6-åring mobbas av sina lekiskompisar och hur lärarinnan bara ser på. Jag fattar inte hur sådana vuxna är funtade!

Half of a Yellow Sun av Chimamanda Ngozi Adichie. Jag har bara börjat, inspirerad av Lyrans Jorden runt-utmaning för etappen Afrika, men den verkar bra.

Nyköpt

  • Wuthering Heights av Emily Brontë. Svindlande Höjder, som den heter på svenska, är aktuell igen tack vare Twiglight-serien. Det är nämligen Bellas favoritbok! Jag läste den när jag var i Bellas ålder och nu börjar det bli dags för omläsning.
  • Den tjugosjunde natten. En marockansk bok jag hittade när jag letade efter böcker till Lyrans Jorden runt-utmaning för etappen Afrika.
  • En för alla, tre för en av Daniel Boyacioglu, en av de unga svenska poeter Lilla O sätter fokus på i sin Lyrikutmaning.

Bokustoppen

  1. Hjärtdjur av Herta Müller
  2. Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson
  3. Flickvännen av Karolina Ramqvist

Inga nya böcker denna vecka alltså.

Länkar

Hos Snowflake hittar jag en ny (för mig) serie om övernaturliga varelser. Snowflake recenserar tredje delen i serien, Iron kissed, något som gör mig nyfiken på första delen, Moon Called.

Kommentera

