Läsdagbok v47

Utläst

Galoppmysteriet, den 17 boken om LasseMajas Detektivbyrå. Barnens favorit!

The Looking Glass Wars, en alternativversion av Alice i Underlandet där allt är på blodigt allvar! Målgruppen är tonåringar och man bör nog ha läst originalet först.

När ingen ser av Elisabeth George. Seriemördare i London, skrivet av en av genrens riktiga drottningar.

Pågående

Äntligen har jag kommit lite längre i Middelmarch – 5/8-delar läst. Jag gjorde ett litet Middlemarch-race i mitten av veckan🙂 och det gav resultat.

Kärlekens väv – lite mer än halvvägs. Det går segt fram, både i kärlekshistorien och i min läsning. Jag tror jag orkat hela fem sidor denna vecka.

Protein Power, The high protein/Low-Carbohydrate way to lose weight, feel fit and boost your health – in just weeks! M.R. & M.D. Eades. Jag har läst de svenska förespråkarna för LCHF-kost och tycker det mesta de skriver är vettigt (en del uttalanden från Annika Dahlqvist undantagna). Jag har ätit kolhydratreducerad kost i mer än ett år och märker att jag på sistone börjat göra lite för mycket undantag. Förhoppningsvis ska den här boken ge mig en nytändning.

Innan döden kom av Elisabeth George. Berättar förhistorien till När ingen ser.

The Wind in the Willows, barnboksklassikern som nog numera fungerar bäst som nostalgikick för vuxna. Riktigt rolig på ett stillsamt sätt och med barnvänliga aktion-avsnitt. Herr Paddas missöden med båtar, vagnar och bildar är fulla med dråpliga händelser och Mullvads äventyr i storskogen är en riktig rysare!

Dödergök – tillbaka i hyllan i väntan på att högen pågående böcker krymper något!

Nyköpta böcker

  • Galoppmysteriet – till barnen
  • Skuggan från Norr – jag har läst första delen i serien (Rubinen i dimmar) och tyckte den var helt ok. Nu  är det dags för andra delen.
  • Pengar – månadens bok i Klassiska Kvinnor-utmaningen.
  • Bedragen – till Bokustoppenutmaningen

Bokustoppen

Denna vecka var det inga nya böcker på topp-3. Hjärtdjur har jag ju läst och jag får se till att läsa ut Dödergök snart så jag kan kryssa av den från listan. Den har legat på topp-3 i sju veckor, sedan vecka 39, enda undantaget var vecka 45 när den hamnade på plats 5. Majgull Axelssons bok verkar också intressant med sitt ödesdigra tvillingtema.

  1. Hjärtdjur av Herta Müller
  2. Dödergök av Katarina Wennstam
  3. Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson

Länkar

Läste ut Looking glass war, kollade upp huvudpersonen Alice Liddel på wikipedia, länkades vidare till Riverworld, en prisbelönt science fiction serie där Alice Liddel tydligen spelar en roll. Nu är To your scattered bodies go av Philip José Farmer uppsatt på min vill-ha-lista.🙂 Där finns naturligtvis redan Seeing Redd, nästa del i triologin om Wonderland av Frank Beddor.

På bloggen Age 30+…A lifetime of books hittar jag en mor/son-bokklubb som jag gärna skulle ta efter med mina barn. Min 8-åring läser helt självständigt och är inte intresserad av att blogga, men de två små ska få svara på lite frågor när vi läst ut nästa högläsningsbok.

Becky’s Book Review recenserar The Shadow Dragon, fjärde boken i en fantasyserie som låter väldigt intressant. Serien har C.S.Lewis, J.R.R.Tolkien och Charles Wiliams som huvudpersoner och handlar om drakar och alternativa verkligheter.

Kommentera

