Läsdagbok v.46

Jag hade ju tänkt läsa ut Kärlekens väv inför bokcirkeldiskussionen som skulle börja denna veckan, men så blev det inte. Jag hittade nämligen Joyce Carol Oates Mörkt vatten på ICA MAXI (tillsammans med Ian McEwans Saturday), brevbäraren kom med The Haunted Monastery av Robert van Gulik och sedan kom 8-åringen hem från skolbiblioteket med en första delen i Stora Skräckens gränd-serien, Vampyrens huggtand. Grabben behövde bara vifta lite med boken, så tog jag den ifrån honom.🙂 Sen avslutade jag veckan med Om du läser det här är det kört, en annan bra barn/ungdomsbok, med det udda paret Cass och Max-Ernest i huvudrollerna. Nu på kvällen har jag suttit och läst i Johannes Anyurus Det är bara gudarna som är nya, dikter som beskriver förortslivet med avstamp i Illiaden.

Så, denna vecka har jag läst en hel massa bra böcker, men inte kommit så långt framåt i de jag hade påbörjade förra veckan. I Kärlekens väv är jag nästan halvvägs; historien är bra, men berättarperspektivet gör att jag har svårt att engagera mig helhjärtat. Det är nämligen inte någon av huvudpersonerna som berättar, utan den kvinna som organiserar alla brev och dagboksanteckningar till en sammanhållen berättelse och fyller ut eventuella luckor med sånt hennes farmor berättat för henne. De förälskade kvinnor som borde stå i berättelsens centrum hamnar ett steg bort.

Middlemarch har jag överhuvudtaget inte öppnat denna vecka. Men jag har inte gett upp än – den är för bra för det!

Förutom det redan nämnda har mitt privata bibliotek växt med ytterligare två böcker: Trollkarlens Elefant av Kate DiCamillo och Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok för fest och helg. Jag kan inte få nog av kokböcker.🙂 Trollkarlens Elefant har fått ett ganska svalt mottagande av barnen, men när vi väl läst ut vår nuvarande högläsningsbok (Mystiska Milla och spökskolan 1) så får vi ge den en chans.

Inspirerande länkar:

Daniel Sandström  i Sydsvenskan höjer Maus av Art Spiegelman till skyarna. Denna serie-roman känns mer och mer intressant. Samtidigt är jag lite skeptisk till formen, tecknat som konstart är något jag inte riktigt förstår mig på. Maus har legat på min önskelista länge nu, men av någon anledning blir det inte riktigt att jag orkar klicka hem den.

p.s. Länkar till recensioner av lästa böcker kommer så fort jag skrivit recensionerna.😉

Kommentera

