Läsdagbok v.45

Det känns som om tiden går väldigt fort just nu. Jag fortsätter läsa Middlemarch (för Klassiska kvínnor-utmaningen) lite varje dag och försöker undvika att hoppa över någon dag. Varje gång jag plockar upp boken blir jag lika förtjust, men det är väldigt lätt att låta den bli liggande  medan jag läser något mer snabbläst. Bokbloggen gör både att jag blir motiverad att läsa många böcker så jag har något att skriva om, och att se till att jag avslutar de jag påbörjat.

Under veckan som gick har jag läst ut två böcker, Oscar Wilde and the Candlelight Murders, som jag tyckte var sådär, bra medan jag läste men lite för lättviktig totalt, och 1222 över havet som jag tyckte mycket om. 1222 över havet läste jag ut på två dagar och den var så bra att jag nästan glömde att gå och lägga mig på kvällen trots att jag var jättetrött.

När 1222 över havet var utläst började jag med Kärlekens väv, en bok jag läster till en online-bokcirkel jag är med i. Den är väldigt lovande så här långt, en kärlekssaga mellan en engelsk kvinna och en egyptisk man, mot bakgrund av egyptisk och kolonial brittisk politik runt förra sekelskiftet, och parallellt med det kärlekshistorian mellan deras barnbarnsbarn (uppvuxen i USA) och en egyptisk släkting runt millennieskiftet.

I handväskan har jag lagt Lyckan, kärleken & meningen med livet av Elizabeth Gilbert. Elizabeth hade allt: pengar, karriär och en äkta man hon älskade. Det enda som saknades var ett barn, tycker hennes man, men Elizabeth vill inte ha barn; hon får ångest vid bara tanken. Hon tar ut skilsmässa från sin man och ger sig ut på en ett år lång resa för att hitta sig själv, till Italien, Indien och Indonesien. Ganska flummigt, men trevlig läsning så här i början.

I brevlådan denna vecka har jag tagit emot några böcker på temat Homeros (för Really Old Classics Challenge). Det är Odysséen, Ständernas svall av Eivind Johnsson (baserad på Odysséen) och Ilium av Dan Simmons (SF baserad på Illiaden, med utomjordingar istället för gudar). Illiaden har jag i min hylla sen tidigare, oläst. Jag har läst andra versioner av de homeriska sagorna återberättade för barn och vuxna, men aldrig hela versberättelsen. Jag får lite samma upplevelse som med Middlemarch, det blir för tungt att bara läsa verseposet, men om jag sticker i mellan med andra böcker är det lätt att den tunglästa boken blir liggande. Illiaden och Odysséen har tyvärr mycket längre kapitel än Middlemarch så vi får se hur det går. De får i vilket fall vänta tills Middlemarch är utläst.🙂

Upptäckter:

Jag har surfat runt och läst bokbloggar och kultursidor. Denna vecka blev jag lockad av:

2 svar

  1. Har helt tappat taget på din okusutmaning. Har du någon koll på senaste tidens listor? Annars får jag botanisera lite hos Bokus.

Kommentera

