Oscar Wilde and the Candlelight Murders

Oscar Wilde and the Candlelight Murders av Giles Brandreth är en mysig deckare, som passar bra som förströelse en regnig höstdag. Oscar Wilde hittar en dag en pojke han känner mördad och eftersom polisen verkar ovillig att utreda mordet tar han saken i egna händer tillsammans med sin gode vän Arthur Conan Doyle. Berättelsen använder som ramverk verkliga händelser i Wildes liv (mordgåtan är naturligtvis påhittad) och verkliga vänner. Både berättaren Robert Sherard, Oscar Wilde själv och hans vänskap med Arthur Conan Doyle är baserat på dagböcker och brev från den tiden.

Jag gillade boken, men precis som med chick lit tycker jag inte att den räcker hela vägen. Personteckningen känns platt, om än med viss charm, och det var inte så svårt att förutse vem mördaren var, även om motivet helt saknar psykologisk trovärdighet. Trots det, är det en bok jag kan rekommendera till de som tycker om lättlästa böcker som inte kräver så mycket av läsaren. Perfekt strandlitteratur, kanske? Själv blev jag mest sugen på att leta upp en riktig biografi över Oscar Wilde, han måste varit en fascinerande person.

Ett svar

  1. […] veckan som gick har jag läst ut två böcker, Oscar Wilde and the Candlelight Murders, som jag tyckte var sådär, bra medan jag läste men lite för lättviktig totalt, och 1222 över […]

Kommentera

