Läsdagbok v.44 (26/10-1/11)

Jag har sett att en del andra bokbloggare skriver läsdagbok vecka för vecka och tänkte pröva att göra samma sak. Det kan bli ett sätt för mig att vara lite mer personlig, att diskutera även de böcker jag läser i ett långsammare tempo (där det kan ta månader mellan att jag påbörjar en bok och att den är avslutad och recenserad) och också ta upp intressanta böcker jag hittat genom andras bloggar men ännu inte läst.

Denna vecka var det höstlov för mina barn, och även om det var meningen att de skulle varit på fritids (fritids är mycket roligare på loven, färre barn och spännande aktiviteter), så blev det inte så. Ett barn med hög feber ledde till att jag var hemma några dar från jobbet med alla tre, något som kunde gett mig möjlighet att läsa en hel massa, men som snarare gjorde att jag surfade på webben, städade och lagade mat.

Jag håller sedan ett par veckor på med Middlemarch av George Eliot, en fantastisk bok skriven 1870, men som utspelar sig 1830. Det är ett stort antal huvud- och bipersoner och boken är skriven med en gammaldags ordrik stil som jag verkligen gillar, men som är ganska ansträngande att läsa, framför allt nu när jag läser på originalspråk (engelska) och det hela tiden dyker upp ord jag bara förstår till hälften. Jag orkar bara läsa ett eller två kapitel om dagen, men på ett sätt är det ganska perfekt för att läsa en 900-sidor lång bok. Jag kommer stadigt framåt i denna fantastiska bok, samtidigt som jag har tid över att läsa en massa andra spännande böcker parallellt, något som tillfredställer mitt behov av att känna att jag betar av bokhögarna. Nu funderar jag bara över vilken bok jag ska läsa långsamt när jag blir färdig med Middlemarch nån gång framåt jul.🙂 Några förslag?

Avslutade böcker:

  • From dead to worse av Charlaine Harris (303 sidor, engelska, fantasy). Utläst.
  • The Lacquer Screen av Robert van Gulik (180 sidor, engelska, deckare). Utläst.

Mina pågående:

Mina böcker:

  • Middlemarch av George Eliot (375 sidor läst av 896 sidor, engelska, roman). För Klassiska kvinnor-utmaningen.
  • Oscar Wilde and the Candlelight Murders av Gyles Brandreth. (126 sidor läst av 355 sidor) Deckare. Oscar Wilde som detektiv? Den är bra så här långt iallafall.
  • Kärlekens väv av Ahdaf Soueif (20 sidor läst av 500 sidor, svenska, roman). För en online-bokcirkel jag är med i.
  • Dödergök av Katarina Wennstam. (65 sidor läst av 520 sidor, svenska, deckare) För Bokustoppen-utmaningen.

Nyköpta böcker:

  • 1222 över havet av Anne Holt. Deckare.
  • Stridens skönhet och sorg av Peter Englund. Historia. Den här boken köpte jag tillsammans med Holts bok för att kunna utnyttja ett köp_2_betala_för_1-erbjudande.
  • Wind in the Willows av Kenneth Graham. Klassisk barnbok som jag läst som barn och fick lust att läsa om på originalspråk.
  • Kosmokomik av Italo Calvino. Noveller. Jag har provläst två av novellerna och gillar den totalt utflippade humorn.
  • Boktjuven av Markus Zusak. Ungdomsbok. Väldig omtalad när den kom ut första gången för ett par år sedan.

Barnens läsning:

Våra böcker:

  • Mystiska Milla och spökskolan : den första sanningen av Unni Lindell och Fredrik Skavlan. Kapitelbok som jag läser för de två små. Vi har läst två kapitel av sexton och barnen lyssnar gärna. Nackdelen är vi bara kan läsa i kapitelboken när båda barnen är vakna, så ibland går det flera dagar emellan lästillfällena. Vi har försökt läsa boken en gång tidigare, men tvingades börja om från början eftersom den blivit liggande så länge att vi glömt vad som hänt. Den här gången ska jag försöka hålla ett högre tempo så vi kommer igenom den, för det är den värd.

Nya böcker:

  • Vem sover inte? av Stina Wirsén. Bilderbok. Vi samlar på Stina Wirséns Vem…-böcker. Den här handlar om att sova över hos en kompis.
  • Kalla mig Paddington av Michael Bond. Kapitelbok. Jag gillade Paddington som barn och köpte den här lika mycket till mig som till barnen.

Biblioteksböcker:

Jag har två pojkar som går på lågstadiet och därför lånar hem böcker från skolbiblioteket varje veckan. Åttaåringen kan läsa tjocka kapitelböcker helt självständigt, sexåringen har inte lärt sig läsa än.

  • Gubben blir rik av Cecilia Davidsson och Helena Davidsson Neppelberg. Mycket lättläst illustrerad kapitelbok lämplig för barn som nyligen lärt sig läsa. Handlar om hur Staffans granne Enok vinner en massa pengar och bestämmer sig för att ge bort (nästan) alltihop. Staffan vill väldigt gärna ha en ny cykel, men han vill inte tigga. Kommer Enok komma ihåg honom innan pengarna är slut? Den här boken tyckte iallafall vi vuxna var rolig, men den var nog för lättläst för 8-åringen.
  • Lille Ville äter frukost av Heddi Böckman och Irmelin Sandman Lilius. Bilderbok. Det här är en upprepningssaga om fölet Ville som kommer utanför hagen och träffar på en massa djur och människor som är på väg att äta frukost. Tillslut återförenas han med mamman och får sin egen frukost. Den är berättad med en stor portion humor och höll för högläsning varje dag.
  • Jona och den stora fisken av Peter Spier. Bilderbok. Med vackra bilder återberättas sagan om Jona och valfisken från Bibeln. Boken avslutas med ett par sidor om den historiska bakgrunden, med bl.a. kartor över vart Jona reste. Den här boken har vi högläst en gång, sen var barnen färdiga med den. Som vuxen tyckte jag faktaavsnittet längst bak var intressantast. Den hade förmodligen varit mer intressant om vi varit en troende kristen familj.

Kommentera

