Tematrio: Nobelpristagare 2009

temanobelpris I Lyrans tematrio handlar det denna vecka om årets Nobelpris i Litteratur.

Vems namn kommer Peter Englund att presentera på torsdag? Du får basera dina förslag på såväl sannolikhet, som önskemål. Pristagaren skall dock vara i livet.

Jag är verkligen inte rätt person att gissa framtida nobelpristagare. Jag har visserligen läst en del av de gamla pristagarna, men bland de som ligger på Ladbrokes lista har jag knappt läst nån.  Fick jag som jag ville skulle det bli en poet i år, för det var länge sedan. Så, mina gissningar:

  1. Adonis – evigt favorittippad arabisk poet (8/1)
  2. Thomas Tranströmer – vårt svenska hopp (12/1)
  3. Bob Dylan – en riktig högoddsare (25/1), men nog är även sångbar poesi värd ett pris?

Ett svar

  1. Jag läser ju inte poesi så när det gäller poeter håller jag självklart på TT🙂

Kommentera

